Logo Villa pinedo small

Forum speciaal voor gescheiden ouders

Heb je een vraag over hoe jouw kinderen het ervaren om op te groeien met gescheiden ouders? Deel ‘m hier! Jongeren die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, reageren vanuit hun kindperspectief op jouw bericht. Zij weten hoe het voelt en delen graag hun eigen ervaringen met jou. Let op: ze kunnen alleen reageren op vragen die gaan over kinderen.

Onderwerp 👉

1839 vragen

Sorteer op

Zoek op het Forum naar vragen van anderen

Tips gevraagd

Yvonne, 44 jaar

Binnenkort ga ik een workshop geven met als onderwerp 'kind en echtscheiding' aan leerkrachten/onderwijsassistenten in opleiding. Om deze zo goed mogelijk vorm te geven ben ik benieuwd naar wat jullie als kinderen van gescheiden ouders belangrijk vinden, missen of gemist hebben, aan goede of minder goed ervaringen hebben, wensen of gewenst zouden hebben in wat een leerkracht/onderwijsassistent voor jullie zou kunnen betekenen of betekend heeft tijdens jullie schoolperiode. Ik zou hen graag willen meegeven hoe belangrijk hun rol (wellicht gewoon door af en toe te checken hoe het gaat, iemand even apart te nemen, een blik, arm om je heen, begrip te tonen voor verdriet/boosheid/niet lekker in je vel zitten vanwege in dit geval de scheiding etc.) voor een kind kan zijn, je zit immers het grootste deel van de week op school. Veel van deze studenten hebben zelf geen scheiding meegemaakt of zijn er zelfs nog nooit mee in aanraking mee geweest. Wat zou volgens jullie belangrijk zijn om aan hen mee te geven tijdens deze workshop. Tips en meedenken zou heel fijn zijn, alvast bedankt! Ik maak kinderen, ouders en professionals altijd attent op het bestaan van Villa Pinedo, fantastisch initiatief, ga zo door! Groetjes, Yvonne

Tips gevraagd

Yvonne, 44 jaar

Binnenkort ga ik een workshop geven met als onderwerp 'kind en echtscheiding' aan leerkrachten/onderwijsassistenten in opleiding. Om deze zo goed mogelijk vorm te geven ben ik benieuwd naar wat jullie als kinderen van gescheiden ouders belangrijk vinden, missen of gemist hebben, aan goede of minder goed ervaringen hebben, wensen of gewenst zouden hebben in wat een leerkracht/onderwijsassistent voor jullie zou kunnen betekenen of betekend heeft tijdens jullie schoolperiode. Ik zou hen graag willen meegeven hoe belangrijk hun rol (wellicht gewoon door af en toe te checken hoe het gaat, iemand even apart te nemen, een blik, arm om je heen, begrip te tonen voor verdriet/boosheid/niet lekker in je vel zitten vanwege in dit geval de scheiding etc.) voor een kind kan zijn, je zit immers het grootste deel van de week op school. Veel van deze studenten hebben zelf geen scheiding meegemaakt of zijn er zelfs nog nooit mee in aanraking mee geweest. Wat zou volgens jullie belangrijk zijn om aan hen mee te geven tijdens deze workshop. Tips en meedenken zou heel fijn zijn, alvast bedankt! Ik maak kinderen, ouders en professionals altijd attent op het bestaan van Villa Pinedo, fantastisch initiatief, ga zo door! Groetjes, Yvonne

Ze willen echt niet

Wanhopige mama, 43 jaar


Hoihoi! Ik heb 2 lieve meisjes van bijna 13 en bijna 15 thuis en ze willen niet meer naar hun vader! Ze zeiden het al een lange tijd, maar nu gaan ze niet meer! Er zijn heel veel nare dingen gebeurd met hun oudste zus, zij is nu 20! Hun vader heeft haar lichamelijk pijn gedaan waar de 2 meisjes bij waren, word snel boos en maakt ook dingen in zijn huis stuk, kort lontje zeg maar... 2 maanden geleden had vader weer een woede aanval en toen was het voor hun klaar!!! Ze hebben al vaak geprobeerd met hem te praten, ik ook, hij beloofd dat het beter word, maar na een poosje gaat het weer fout. Ze vertrouwen hem niet, zijn bang voor zijn gedrag en voelen zich niet veilig bij hem. Ik heb van alles geprobeerd; mediation, ze geprobeerd over te halen, met zijn nieuwe vriendin gepraat, maar ze willen niet! Ik heb gevraagd of hij de meisjes even ruimte kon geven, maar hij stuurt ze continu berichten, wat ze vreselijk vinden en ze nog bozer maakt! Vader is nu heel boos op mij! Zegt dat ik de omgangsregeling tegen hou en de meisjes tegen hem opstook, maar dat doe ik niet! Ik zou het zo fijn vinden als het allemaal goed zou gaan en de meisjes met plezier gaan! Ik heb nooit slecht gesproken over hem, ze gingen altijd, maar de laatste 2,5 jaar klaagden ze steeds meer dat ze het niet fijn en de spanningen vreselijk vinden en het werd steeds erger! Ook dat hun vader rondingen over mij zegt en mijn vriend. Dat is gewoon niet goed! Ieder kind heeft recht op beide ouders en ouders horen respectvol met elkaar om te gaan, ook als ze gescheiden zijn... Het maakt me zo verdrietig en vind het zo'n nare situatie voor de meisjes! Ik heb echt alles geprobeerd, maar ik ze dwingen? Wat moet ik doen?

Ze willen echt niet

Wanhopige mama, 43 jaar


Hoihoi! Ik heb 2 lieve meisjes van bijna 13 en bijna 15 thuis en ze willen niet meer naar hun vader! Ze zeiden het al een lange tijd, maar nu gaan ze niet meer! Er zijn heel veel nare dingen gebeurd met hun oudste zus, zij is nu 20! Hun vader heeft haar lichamelijk pijn gedaan waar de 2 meisjes bij waren, word snel boos en maakt ook dingen in zijn huis stuk, kort lontje zeg maar... 2 maanden geleden had vader weer een woede aanval en toen was het voor hun klaar!!! Ze hebben al vaak geprobeerd met hem te praten, ik ook, hij beloofd dat het beter word, maar na een poosje gaat het weer fout. Ze vertrouwen hem niet, zijn bang voor zijn gedrag en voelen zich niet veilig bij hem. Ik heb van alles geprobeerd; mediation, ze geprobeerd over te halen, met zijn nieuwe vriendin gepraat, maar ze willen niet! Ik heb gevraagd of hij de meisjes even ruimte kon geven, maar hij stuurt ze continu berichten, wat ze vreselijk vinden en ze nog bozer maakt! Vader is nu heel boos op mij! Zegt dat ik de omgangsregeling tegen hou en de meisjes tegen hem opstook, maar dat doe ik niet! Ik zou het zo fijn vinden als het allemaal goed zou gaan en de meisjes met plezier gaan! Ik heb nooit slecht gesproken over hem, ze gingen altijd, maar de laatste 2,5 jaar klaagden ze steeds meer dat ze het niet fijn en de spanningen vreselijk vinden en het werd steeds erger! Ook dat hun vader rondingen over mij zegt en mijn vriend. Dat is gewoon niet goed! Ieder kind heeft recht op beide ouders en ouders horen respectvol met elkaar om te gaan, ook als ze gescheiden zijn... Het maakt me zo verdrietig en vind het zo'n nare situatie voor de meisjes! Ik heb echt alles geprobeerd, maar ik ze dwingen? Wat moet ik doen?

Erg emotioneel

bobo, 36 jaar

Ik maak mij een beetje zorgen om mijn zoon van 11 jaar. Hij wil niet over de scheiding praten. De laatste keer heeft de mediator met de kinderen gesproken en gevraagd wat hij ervan zou vinden om eventueel te verhuizen? Hierop werd hij erg emotioneel en gaf hij aan dat zijn leven dan geen zin meer zou hebben. Nu is mijn vraag hoe ik hier het beste mee om moet gaan. Ik kan hem namelijk niet garanderen dat wij in onze huidige woning kunnen blijven.

Erg emotioneel

bobo, 36 jaar

Ik maak mij een beetje zorgen om mijn zoon van 11 jaar. Hij wil niet over de scheiding praten. De laatste keer heeft de mediator met de kinderen gesproken en gevraagd wat hij ervan zou vinden om eventueel te verhuizen? Hierop werd hij erg emotioneel en gaf hij aan dat zijn leven dan geen zin meer zou hebben. Nu is mijn vraag hoe ik hier het beste mee om moet gaan. Ik kan hem namelijk niet garanderen dat wij in onze huidige woning kunnen blijven.

Een hond?

Sander, 44 jaar

Hallo, ik heb een vraag. Mijn partner en ik zijn nu 1 jaar uit elkaar maar hebben nog wel het ouderlijk huis en daar wonen we om en om in totdat het huis is verkocht. Onze zoon zoekt nu een maatje en heeft zijn zinnen op een hond gezet? Wat is wijsheid? Mijn idee, zonder stabiele thuis basis voor de hond en nog geen zicht op waar we alleen gaan wonen , niet doen. Maar mijn zoon hunkert naar een maatje?! Ik hoor graag jullie ideeen.

Een hond?

Sander, 44 jaar

Hallo, ik heb een vraag. Mijn partner en ik zijn nu 1 jaar uit elkaar maar hebben nog wel het ouderlijk huis en daar wonen we om en om in totdat het huis is verkocht. Onze zoon zoekt nu een maatje en heeft zijn zinnen op een hond gezet? Wat is wijsheid? Mijn idee, zonder stabiele thuis basis voor de hond en nog geen zicht op waar we alleen gaan wonen , niet doen. Maar mijn zoon hunkert naar een maatje?! Ik hoor graag jullie ideeen.

Goed schema?

-, 36 jaar


Hallo, Wij zijn bezig met het regelen van co-ouderschap voor kind van 5. Belangrijk is niet te veel wisselingen, en niet te lang weg van een ouder. Ik lees veel 2 weekse schema's maar hoe denken jullie over een 4 weeks schema: Week 1 Ma-Vr vader - Za-Zo moeder Week 2 Ma-Wo - moeder - Do-Zo vader Week 3 Ma vader - Di-Vr moeder - Za-Zo vader Week 4 Ma-Di vader - Wo-Zo moeder do (week 2) - ma (week 3) - vader Di-vr (week 3) - moeder Za (week3 ) - di (week4) - vader Wo - Zo (week 4) - moeder. Hierdoor is kind dus steeds 4 of 5 dagen aaneensluitend bij zelfde ouder, en zijn er per 4 weken maar 6 wisselingen. Bedankt

Goed schema?

-, 36 jaar


Hallo, Wij zijn bezig met het regelen van co-ouderschap voor kind van 5. Belangrijk is niet te veel wisselingen, en niet te lang weg van een ouder. Ik lees veel 2 weekse schema's maar hoe denken jullie over een 4 weeks schema: Week 1 Ma-Vr vader - Za-Zo moeder Week 2 Ma-Wo - moeder - Do-Zo vader Week 3 Ma vader - Di-Vr moeder - Za-Zo vader Week 4 Ma-Di vader - Wo-Zo moeder do (week 2) - ma (week 3) - vader Di-vr (week 3) - moeder Za (week3 ) - di (week4) - vader Wo - Zo (week 4) - moeder. Hierdoor is kind dus steeds 4 of 5 dagen aaneensluitend bij zelfde ouder, en zijn er per 4 weken maar 6 wisselingen. Bedankt

Verlangen van mijn stiefdochter

Emma, 36 jaar

Hallo, Ik heb een vraag. Ik ben intussen 9 jaar stiefmama en heb een vrij goede band met mijn stiefkind (13). Natuurlijk hebben we wel eens discussies (ze woont de helft van de tijd bij ons) maar we kunnen ook goed met elkaar praten. De regeling tussen mijn partner en zijn ex-vrouw is vrij goed. We lopen niet bij mekaar over de vloer maar kunnen wel meestal vlot communiceren over de dochter. Ook als de stiefdochter een wedstrijd heeft, gaan we er met z'n allen naartoe. Dit lukt omdat we allemaal ons best doen om correct en beleefd met mekaar om te gaan in functie van de stiefdochter. Nu liet de stiefdochter laatst vallen dat ze er misschien toch behoefte aan heeft dat er nog wat meer contact is tussen ons en het gezin van haar mama. Zoals bvb eens samen gaan eten of zo. Wij hebben daar een beetje schrik voor omdat we allen erg verschillen en dit misschien voor spanning kan zorgen. Stiefdochter is erg gevoelig en pikt zo'n spanning onmiddellijk op. Ze hoopt eigenlijk dat we allemaal één grote familie/vriendenkliek worden maar wij kunnen deze verwachtingen moeilijk inlossen. Wat kunnen wij het best doen?

Verlangen van mijn stiefdochter

Emma, 36 jaar

Hallo, Ik heb een vraag. Ik ben intussen 9 jaar stiefmama en heb een vrij goede band met mijn stiefkind (13). Natuurlijk hebben we wel eens discussies (ze woont de helft van de tijd bij ons) maar we kunnen ook goed met elkaar praten. De regeling tussen mijn partner en zijn ex-vrouw is vrij goed. We lopen niet bij mekaar over de vloer maar kunnen wel meestal vlot communiceren over de dochter. Ook als de stiefdochter een wedstrijd heeft, gaan we er met z'n allen naartoe. Dit lukt omdat we allemaal ons best doen om correct en beleefd met mekaar om te gaan in functie van de stiefdochter. Nu liet de stiefdochter laatst vallen dat ze er misschien toch behoefte aan heeft dat er nog wat meer contact is tussen ons en het gezin van haar mama. Zoals bvb eens samen gaan eten of zo. Wij hebben daar een beetje schrik voor omdat we allen erg verschillen en dit misschien voor spanning kan zorgen. Stiefdochter is erg gevoelig en pikt zo'n spanning onmiddellijk op. Ze hoopt eigenlijk dat we allemaal één grote familie/vriendenkliek worden maar wij kunnen deze verwachtingen moeilijk inlossen. Wat kunnen wij het best doen?

Een knop om

Demie, 31 jaar

Hallo, ik ben nu ongeveer 2 jaar gescheiden en heb een dochtertje van 5 jaar. Mijn dochtertje heeft nooit een hechte band met haar vader gehad waardoor ze nu veel moeite heeft om naar haar vader te gaan. Mijn dochtertje gaat om de week 1 nachtje naar haar vader, meer nachtjes wilt ze niet en raakt ze volledig in paniek. Haar vader is inmiddels opnieuw getrouwd en zijn nieuwe partner heeft een zoontje van 5 jaar die ook bij hen woont. Mijn dochter moet haar vader dus eigenlijk "delen" als ze bij haar vader is. In het begin had ze heel veel moeite om naar haar vader te gaan en nu gaat het beter maar zie je ook duidelijk dat ze echt een knop omzet zodra ze daar is en uitkijkt naar de volgende dag als ze weer naar huis kan. Het is voor haar duidelijk een "moeten" in plaats van blij zijn dat ze naar haar vader mag. Hebben jullie tips wat we hiermee moeten doen?

Een knop om

Demie, 31 jaar

Hallo, ik ben nu ongeveer 2 jaar gescheiden en heb een dochtertje van 5 jaar. Mijn dochtertje heeft nooit een hechte band met haar vader gehad waardoor ze nu veel moeite heeft om naar haar vader te gaan. Mijn dochtertje gaat om de week 1 nachtje naar haar vader, meer nachtjes wilt ze niet en raakt ze volledig in paniek. Haar vader is inmiddels opnieuw getrouwd en zijn nieuwe partner heeft een zoontje van 5 jaar die ook bij hen woont. Mijn dochter moet haar vader dus eigenlijk "delen" als ze bij haar vader is. In het begin had ze heel veel moeite om naar haar vader te gaan en nu gaat het beter maar zie je ook duidelijk dat ze echt een knop omzet zodra ze daar is en uitkijkt naar de volgende dag als ze weer naar huis kan. Het is voor haar duidelijk een "moeten" in plaats van blij zijn dat ze naar haar vader mag. Hebben jullie tips wat we hiermee moeten doen?

Hij wil niet van school

Janneke, 33 jaar

Graag jullie mening/ervaring. Ik heb gevochten om één stabiliteitsfactor bij mijn kinderen in tact te houden en dat is school. Nu zegt men om mij heen (ik ben inmiddels 2 keer met mijn kinderen naar een andere woonplaats verhuist eerst naar mijn ouders en nu weer 15 minuten van school), dat ik de kinderen van school moet halen en ze in de buurt van ons nieuwe huis naar school moet brengen. Mijn oudste zoon van 6 is depressief, onzeker geworden door alle veranderingen. Hij wil niet van school af. En heeft een vertrouwensband opgebouwd met zijn juf. Is het überhaupt verstandig om hem nu van school te laten verwisselen? Zelfs mijn nieuwe vriend is van mening dat hij van school moet en hier nieuwe vrienden moet maken, maar daar is hij momenteel niet tot toe in staat alleen lijkt niemand het te begrijpen.

Hij wil niet van school

Janneke, 33 jaar

Graag jullie mening/ervaring. Ik heb gevochten om één stabiliteitsfactor bij mijn kinderen in tact te houden en dat is school. Nu zegt men om mij heen (ik ben inmiddels 2 keer met mijn kinderen naar een andere woonplaats verhuist eerst naar mijn ouders en nu weer 15 minuten van school), dat ik de kinderen van school moet halen en ze in de buurt van ons nieuwe huis naar school moet brengen. Mijn oudste zoon van 6 is depressief, onzeker geworden door alle veranderingen. Hij wil niet van school af. En heeft een vertrouwensband opgebouwd met zijn juf. Is het überhaupt verstandig om hem nu van school te laten verwisselen? Zelfs mijn nieuwe vriend is van mening dat hij van school moet en hier nieuwe vrienden moet maken, maar daar is hij momenteel niet tot toe in staat alleen lijkt niemand het te begrijpen.

Hij wil niet

Louise, jaar

Lieve kinderen, ik ben de moeder van twee prachtige kinderen (dochter van 9, zoon van 13). Ik ben sinds kort officieel gescheiden, we wonen sinds een jaar niet meer bij elkaar. Het is mijn keuze geweest om te willen scheiden. Wij hebben co-ouderschap. Mijn ex man is heel boos op mij. Hij wil mij eigenlijk niet zien, niet spreken. Hij vindt dat alles mijn schuld is. Hij kiest voor zichzelf en ziet alles vanuit zijn perspectief. Wij hebben een totaal verschillend beeld wat wel of niet in het belang van de kinderen is. Ik weet dat ik me neer moet leggen bij de keuzes die hij maakt, maar vind dit verschrikkelijk moeilijk aangezien ik zie hoe moeilijk de kinderen het hebben met zijn keuzes. Hij is het slachtoffer en legt zijn verdriet bij de kinderen neer. Hij wil niet meer samen met mij en de kinderen zijn. Eigenlijk niet eens een gezamenlijk verjaardagscadeau geven. Ik weet gewoon niet hoe ik dit aan de kinderen moet uitleggen. Wat zeg ik wel of niet? Wat kan ik het beste doen? Dank

Hij wil niet

Louise, jaar

Lieve kinderen, ik ben de moeder van twee prachtige kinderen (dochter van 9, zoon van 13). Ik ben sinds kort officieel gescheiden, we wonen sinds een jaar niet meer bij elkaar. Het is mijn keuze geweest om te willen scheiden. Wij hebben co-ouderschap. Mijn ex man is heel boos op mij. Hij wil mij eigenlijk niet zien, niet spreken. Hij vindt dat alles mijn schuld is. Hij kiest voor zichzelf en ziet alles vanuit zijn perspectief. Wij hebben een totaal verschillend beeld wat wel of niet in het belang van de kinderen is. Ik weet dat ik me neer moet leggen bij de keuzes die hij maakt, maar vind dit verschrikkelijk moeilijk aangezien ik zie hoe moeilijk de kinderen het hebben met zijn keuzes. Hij is het slachtoffer en legt zijn verdriet bij de kinderen neer. Hij wil niet meer samen met mij en de kinderen zijn. Eigenlijk niet eens een gezamenlijk verjaardagscadeau geven. Ik weet gewoon niet hoe ik dit aan de kinderen moet uitleggen. Wat zeg ik wel of niet? Wat kan ik het beste doen? Dank

Niet lekker in haar vel

kit, 43 jaar

hoi mijn dochtertje vertoont onrust bang op school laat ze ook zien dat ze niet lekker in haar vel zit zij geef aan dat ze bij haar vader niet durf te huilen bij bv een val geen nee durf te zeggen enz ze blokt haar emoties zeg maar geef daar overal aan toe en vervolgens gilt ze hier de hele boel bij elkaar uit frustratie vader ontkent alles wat zuj aangeeft.

Niet lekker in haar vel

kit, 43 jaar

hoi mijn dochtertje vertoont onrust bang op school laat ze ook zien dat ze niet lekker in haar vel zit zij geef aan dat ze bij haar vader niet durf te huilen bij bv een val geen nee durf te zeggen enz ze blokt haar emoties zeg maar geef daar overal aan toe en vervolgens gilt ze hier de hele boel bij elkaar uit frustratie vader ontkent alles wat zuj aangeeft.