Logo Villa pinedo small

Forum speciaal voor gescheiden ouders

Heb je een vraag over hoe jouw kinderen het ervaren om op te groeien met gescheiden ouders? Deel ‘m hier! Jongeren die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, reageren vanuit hun kindperspectief op jouw bericht. Zij weten hoe het voelt en delen graag hun eigen ervaringen met jou. Let op: ze kunnen alleen reageren op vragen die gaan over kinderen.

Onderwerp 👉

1839 vragen

Sorteer op

Zoek op het Forum naar vragen van anderen

Ik wil zijn gevoelens niet negeren

Peggy, jaar

Hallo, Mijn zoontje is 6 jaar. Zijn vader en ik zijn 3,5 jaar geleden uitelkaar gegaan. Het was de keuze van mijn ex. In die 3,5 jaar heeft mijn zoontje veel veranderingen meegemaakt. Hij heeft bij zijn vader 3 verhuizingen, een nieuwe vriendin met dochter en zijn vader heeft ook al een zoontje gekregen samen met zijn nieuwe vriendin. Bij mij zijn er ook veel veranderingen geweest ook 2 keer verhuisd, tijdelijk ook nog ergens anders moeten wonen. Hij heeft in het begin erg moeilijk gehad, veel driftbuien (alleen bij mij). Het contact tussen mij en zijn vader is goed. Mijn zoontje blijft 1 keer per week bij zijn vader en om het weekend. Soms moet mijn zoon weleens een dag langer blijven bij zijn vader vanwege werk bijvoorbeeld. Laatst moest hij langer blijven en toen gaf hij aan dat hij dat niet wou. Hij wou nog liever dat mijn neef kwam oppassen. Hij krijgt natuurlijk bij mij alle aandacht en bij zijn vader minder. Wat moet ik hier nou mee? Hij is nog jong maar ik wil zijn gevoelens niet negeren. Hij moet wennen aan de situatie bij zijn vader, hij ervaart het als druk en dit heb ik ook besproken met zijn vader. Als hij eenmaal is bij zijn vader, zijn er geen problemen. Groetjes Peggy

Ik wil zijn gevoelens niet negeren

Peggy, jaar

Hallo, Mijn zoontje is 6 jaar. Zijn vader en ik zijn 3,5 jaar geleden uitelkaar gegaan. Het was de keuze van mijn ex. In die 3,5 jaar heeft mijn zoontje veel veranderingen meegemaakt. Hij heeft bij zijn vader 3 verhuizingen, een nieuwe vriendin met dochter en zijn vader heeft ook al een zoontje gekregen samen met zijn nieuwe vriendin. Bij mij zijn er ook veel veranderingen geweest ook 2 keer verhuisd, tijdelijk ook nog ergens anders moeten wonen. Hij heeft in het begin erg moeilijk gehad, veel driftbuien (alleen bij mij). Het contact tussen mij en zijn vader is goed. Mijn zoontje blijft 1 keer per week bij zijn vader en om het weekend. Soms moet mijn zoon weleens een dag langer blijven bij zijn vader vanwege werk bijvoorbeeld. Laatst moest hij langer blijven en toen gaf hij aan dat hij dat niet wou. Hij wou nog liever dat mijn neef kwam oppassen. Hij krijgt natuurlijk bij mij alle aandacht en bij zijn vader minder. Wat moet ik hier nou mee? Hij is nog jong maar ik wil zijn gevoelens niet negeren. Hij moet wennen aan de situatie bij zijn vader, hij ervaart het als druk en dit heb ik ook besproken met zijn vader. Als hij eenmaal is bij zijn vader, zijn er geen problemen. Groetjes Peggy

Wat is het beste?

Noud , 39 jaar

Beste allemaal, Ik heb een ontzettend leuk en lief zoontje van bijna 10 waar ik stapel dol op ben en we kunnen het heel goed met elkaar vinden. Echter loopt het al lange tijd niet goed tussen mij en mn vrouw. Er heerst onvrede en er is geregeld ruzie doordat wederzijds begrip weg is. Hierdoor wil ik echt scheiden. Ik Ben ongelukkig en wil dit geruzie niet meer. Echter weet ik wat voor Impact scheiden op kinderen heeft. Uit dat besef blijven we maar bij elkaar. Maar ik vraag me af wat het beste is? Ik merk aan mezelf dat de relatie met mn vrouw echt klaar is. Maar in hoeverre moet ik mezelf wegcijferen om mn zoontje niet uit zijn vertrouwde en veilige omgeving te halen? (Lees: we proberen geen ruzie te maken in zijn bijzijn! Maar hij zal de kilte best voelen..helaas) Graag zou ik eens een reactie door de bril van kinderen krijgen. Want ik wil het graag goed doen voor mijn zoontje. Alvast onwijs bedankt

Wat is het beste?

Noud , 39 jaar

Beste allemaal, Ik heb een ontzettend leuk en lief zoontje van bijna 10 waar ik stapel dol op ben en we kunnen het heel goed met elkaar vinden. Echter loopt het al lange tijd niet goed tussen mij en mn vrouw. Er heerst onvrede en er is geregeld ruzie doordat wederzijds begrip weg is. Hierdoor wil ik echt scheiden. Ik Ben ongelukkig en wil dit geruzie niet meer. Echter weet ik wat voor Impact scheiden op kinderen heeft. Uit dat besef blijven we maar bij elkaar. Maar ik vraag me af wat het beste is? Ik merk aan mezelf dat de relatie met mn vrouw echt klaar is. Maar in hoeverre moet ik mezelf wegcijferen om mn zoontje niet uit zijn vertrouwde en veilige omgeving te halen? (Lees: we proberen geen ruzie te maken in zijn bijzijn! Maar hij zal de kilte best voelen..helaas) Graag zou ik eens een reactie door de bril van kinderen krijgen. Want ik wil het graag goed doen voor mijn zoontje. Alvast onwijs bedankt

Gewoon aanpassen?

Pien, 45 jaar

Ik zou graag advies krijgen van kinderen over een situatie in mijn leven: Afgelopen weekend was mijn zoon (13 jaar) volgens afspraak bij zijn vader. Mijn zoon stuurde mij een whatsapp bericht waarin hij vertelde dat zij aan het verhuizen waren. Via mijn zoon weet ik dat zij nu 70 km verderop wonen. Van de vader hoor ik niets. Mijn zoon woont officieel bij mij, maar heeft een 40/60 bezoekregeling. Via mijn zoon weet ik ook dat deze verhuizing naar het tweede huis van vader is. Over enkele maanden verhuizen zij naar een ander huis, 5 km hier vandaan. Zoon wil nu (ik denk op verzoek van vader) de dagen dat hij bij zijn vader is wisselen. Het is immers niet handig om zo op en neer te moeten rijden. Mijn werktijden zijn aangepast op de huidige verblijfregeling. Ik heb ingestemd met het verzoek van zoon, omdat ik niet wil dat hij ertussen komt. Maar het voelt heel fout. Vinden de kinderen op dit forum dat ik de dagenruil die mijn zoon aan mij vraagt gewoon moet inwilligen? Moet ik er nog iets van zeggen? Vast hartelijk dank voor de reacties. ps: Ik heb ook een dochter, maar zij ziet haar vader nooit (o.a. door zulke acties in het verleden)

Gewoon aanpassen?

Pien, 45 jaar

Ik zou graag advies krijgen van kinderen over een situatie in mijn leven: Afgelopen weekend was mijn zoon (13 jaar) volgens afspraak bij zijn vader. Mijn zoon stuurde mij een whatsapp bericht waarin hij vertelde dat zij aan het verhuizen waren. Via mijn zoon weet ik dat zij nu 70 km verderop wonen. Van de vader hoor ik niets. Mijn zoon woont officieel bij mij, maar heeft een 40/60 bezoekregeling. Via mijn zoon weet ik ook dat deze verhuizing naar het tweede huis van vader is. Over enkele maanden verhuizen zij naar een ander huis, 5 km hier vandaan. Zoon wil nu (ik denk op verzoek van vader) de dagen dat hij bij zijn vader is wisselen. Het is immers niet handig om zo op en neer te moeten rijden. Mijn werktijden zijn aangepast op de huidige verblijfregeling. Ik heb ingestemd met het verzoek van zoon, omdat ik niet wil dat hij ertussen komt. Maar het voelt heel fout. Vinden de kinderen op dit forum dat ik de dagenruil die mijn zoon aan mij vraagt gewoon moet inwilligen? Moet ik er nog iets van zeggen? Vast hartelijk dank voor de reacties. ps: Ik heb ook een dochter, maar zij ziet haar vader nooit (o.a. door zulke acties in het verleden)

Vind je papa lief?

Danielle , 43 jaar

Hallo kinderen, ik heb een vraag! Ben inmiddels 4 jaar gescheiden en uit dit huwelijk een zoontje van inmiddels 7,5. Ik zit in een zogeheten vechtscheiding

Vind je papa lief?

Danielle , 43 jaar

Hallo kinderen, ik heb een vraag! Ben inmiddels 4 jaar gescheiden en uit dit huwelijk een zoontje van inmiddels 7,5. Ik zit in een zogeheten vechtscheiding

Ik mis ze

IJsbrand, 44 jaar

mijn kinderen 2 meiden en 1 zoon...willen mij niet meer zien... mijn vraag is: hoe kan ik, zonder dat ik forceer, toch aan mijn kinderen laten weten dat ik ze mis en onvoorwaardelijk van ze hou?

Ik mis ze

IJsbrand, 44 jaar

mijn kinderen 2 meiden en 1 zoon...willen mij niet meer zien... mijn vraag is: hoe kan ik, zonder dat ik forceer, toch aan mijn kinderen laten weten dat ik ze mis en onvoorwaardelijk van ze hou?

Met rust laten?

Pim, 44 jaar

Beste adviseurs, Ik ben een gescheiden vader met twee dochters waar ik graag advies over zou willen krijgen van jullie. Voor mijn scheiding was ik met mijn dochters, vooral de jongste twee handen op 1 buik. We deden alles samen. Helaas kwam het drie jaar geleden tot een scheiding. In het begin zag ik mijn dochters wekelijks en bleven ze ook bij me logeren. Na een half jaar kreeg ik een nieuwe vriendin en ook daar klikte het gelijk goed mee. Maar na een paar maanden kwamen er rechtzaken over geld waardoor het tussen mij en mijn ex vrouw niet meer goed ging. En toen opeens vonden mijn kinderen mijn vriendin ook niet meer leuk. Sindsdien zie ik ze nu al een jaar niet meer en heb ik nog maar heel af en toe contact. Vooral als ze iets willen dat ik voor ze betaal. Dat doe ik dan wel altijd maar daarna voel ik alleen maar nog meer dat ik ze erg mis. Nu een jaar later heb ik ze gevraagd weer een keer bij mij langs te komen, om ons contact weer proberen te herstellen. Daar kreeg ik heel de week geen reactie op tot gisternacht. Toen schreef mijn ene dochter dat ze er geen zin in had en vervolgens op facebook hoe geweldig ze haar moeder vind en dat ze zoveel van haar moeder houdt. Mijn kids zijn 11 en 15. Zal ik ze ooit weer bij me hebben of kan ik het beter een plek gaan geven dat ze nooit meer bij me zullen zijn? En moet ik ze nu dan ook helemaal met rust laten of blijven proberen en hoe dan? Tussen mijn ex en mij is verder weinig contact. Ik weet dat ze wel altijd heel slecht over mij praat, vooral tegen anderen maar waar mijn kinderen dan wel bij zitten. Ze zegt ook vaak tegen mij dat ik mijn kinderen kwijt ben. Na vandaag voelt het ook echt zo. Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen. Een radeloze vader...

Met rust laten?

Pim, 44 jaar

Beste adviseurs, Ik ben een gescheiden vader met twee dochters waar ik graag advies over zou willen krijgen van jullie. Voor mijn scheiding was ik met mijn dochters, vooral de jongste twee handen op 1 buik. We deden alles samen. Helaas kwam het drie jaar geleden tot een scheiding. In het begin zag ik mijn dochters wekelijks en bleven ze ook bij me logeren. Na een half jaar kreeg ik een nieuwe vriendin en ook daar klikte het gelijk goed mee. Maar na een paar maanden kwamen er rechtzaken over geld waardoor het tussen mij en mijn ex vrouw niet meer goed ging. En toen opeens vonden mijn kinderen mijn vriendin ook niet meer leuk. Sindsdien zie ik ze nu al een jaar niet meer en heb ik nog maar heel af en toe contact. Vooral als ze iets willen dat ik voor ze betaal. Dat doe ik dan wel altijd maar daarna voel ik alleen maar nog meer dat ik ze erg mis. Nu een jaar later heb ik ze gevraagd weer een keer bij mij langs te komen, om ons contact weer proberen te herstellen. Daar kreeg ik heel de week geen reactie op tot gisternacht. Toen schreef mijn ene dochter dat ze er geen zin in had en vervolgens op facebook hoe geweldig ze haar moeder vind en dat ze zoveel van haar moeder houdt. Mijn kids zijn 11 en 15. Zal ik ze ooit weer bij me hebben of kan ik het beter een plek gaan geven dat ze nooit meer bij me zullen zijn? En moet ik ze nu dan ook helemaal met rust laten of blijven proberen en hoe dan? Tussen mijn ex en mij is verder weinig contact. Ik weet dat ze wel altijd heel slecht over mij praat, vooral tegen anderen maar waar mijn kinderen dan wel bij zitten. Ze zegt ook vaak tegen mij dat ik mijn kinderen kwijt ben. Na vandaag voelt het ook echt zo. Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen. Een radeloze vader...

Dreigen

Angela, 30 jaar

Lieve mensen, Ik zit ontzettend vast en kom er even niet meer uit. Het volgende speelt: Mijn ex-man en ik zijn bijna 3 jaar uit elkaar en hebben samen twee kinderen van 6 en 3 jaar. De kinderen zijn in principe altijd bij mij, een weekend per twee weken zijn ze bij hem. Eerst ving hij de dinsdagmiddag na school op maar hij heeft aangegeven dit niet meer te willen omdat hij het niet eens is met mijn manier van doen. Ik probeer het verhaal zo neutraal mogelijk te vertellen maar vind dit best lastig. Vanaf het moment van onze scheiding is het namelijk als volgt: zodra er iets gebeurd wat hij niet leuk/fijn vind, waar hij boos over wordt etc. dan begint hij met boos doen, dreigen etc. Dit varieert van boze gesprekken voeren waar de kinderen bij zijn (ondanks mijn verzoeken om ermee te stoppen) en dreigen dat ze bepaalde momenten niet op tijd terug zijn (voor onze vliegvakantie bijv., geen alimentatie meer willen betalen, geen flexibiliteit meer tonen etc.) Ik probeer altijd de meest wijze persoon te zijn, het te negeren en te wachten tot het bekoeld. Ik blijf hem in alles betrekken op het gebied van school, sporten etc maar krijg daar weinig op terug. Echter ben ik het wel verplicht. VAAK loopt alles met een sisser af en zijn ze wel op tijd terug, betaald hij wel de alimentatie etc. Alleen het continue gedreig over alles zit me echt heel hoog. Dat je boos bent dat kan. Als jij daar blij van wordt uit het dan ook vooral waar de kinderen niet bij zijn. Allemaal goed. Maar de oneindige onzekerheid of ie de alimentatie wel of niet betaald, of ze wel op tijd terug zijn voor vakantie kosten vreselijk veel energie en frustratie. Het vervelendste hierbij is dat telkens het belang van hem voorop staat, of (zo voelt het voor mij) het sarren van mij. Wat het beste voor de kinderen is komt niet aan bod! Hij weigert om mee te werken aan mediation, communiceren via een derde etc. Er is een ouderschapsplan opgesteld 2,5 jaar geleden en in grote lijnen wordt daar aan gehouden. Alleen het nonstop gedreig, onrustige gedrag etc. drijven me tot wanhoop. Ik weet niet meer wat ik moet doen om het op te lossen. Het liefste communiceer ik helemaal niet meer met hem (evt. per mail of schriftje maar dit wilt hij niet). Steeds vaker twijfel ik over de gang naar de rechter zodat de afspraken bij de rechter vastliggen. Alleen ben ik vreselijk bang voor wat er dan komen gaat. Begrijp me alsjeblieft allemaal niet verkeerd, ik wil dat de omgang tussen de kinderen en hun vader juist blijft! En zelfs nog meer dan minder wordt. Dit wil ik ontzettend stimuleren als daar behoefte aan is vanuit zijn kant. Alleen het dreigen en het onstabiele gedrag moet stoppen. Wie heeft er eventueel tips voor mij?

Dreigen

Angela, 30 jaar

Lieve mensen, Ik zit ontzettend vast en kom er even niet meer uit. Het volgende speelt: Mijn ex-man en ik zijn bijna 3 jaar uit elkaar en hebben samen twee kinderen van 6 en 3 jaar. De kinderen zijn in principe altijd bij mij, een weekend per twee weken zijn ze bij hem. Eerst ving hij de dinsdagmiddag na school op maar hij heeft aangegeven dit niet meer te willen omdat hij het niet eens is met mijn manier van doen. Ik probeer het verhaal zo neutraal mogelijk te vertellen maar vind dit best lastig. Vanaf het moment van onze scheiding is het namelijk als volgt: zodra er iets gebeurd wat hij niet leuk/fijn vind, waar hij boos over wordt etc. dan begint hij met boos doen, dreigen etc. Dit varieert van boze gesprekken voeren waar de kinderen bij zijn (ondanks mijn verzoeken om ermee te stoppen) en dreigen dat ze bepaalde momenten niet op tijd terug zijn (voor onze vliegvakantie bijv., geen alimentatie meer willen betalen, geen flexibiliteit meer tonen etc.) Ik probeer altijd de meest wijze persoon te zijn, het te negeren en te wachten tot het bekoeld. Ik blijf hem in alles betrekken op het gebied van school, sporten etc maar krijg daar weinig op terug. Echter ben ik het wel verplicht. VAAK loopt alles met een sisser af en zijn ze wel op tijd terug, betaald hij wel de alimentatie etc. Alleen het continue gedreig over alles zit me echt heel hoog. Dat je boos bent dat kan. Als jij daar blij van wordt uit het dan ook vooral waar de kinderen niet bij zijn. Allemaal goed. Maar de oneindige onzekerheid of ie de alimentatie wel of niet betaald, of ze wel op tijd terug zijn voor vakantie kosten vreselijk veel energie en frustratie. Het vervelendste hierbij is dat telkens het belang van hem voorop staat, of (zo voelt het voor mij) het sarren van mij. Wat het beste voor de kinderen is komt niet aan bod! Hij weigert om mee te werken aan mediation, communiceren via een derde etc. Er is een ouderschapsplan opgesteld 2,5 jaar geleden en in grote lijnen wordt daar aan gehouden. Alleen het nonstop gedreig, onrustige gedrag etc. drijven me tot wanhoop. Ik weet niet meer wat ik moet doen om het op te lossen. Het liefste communiceer ik helemaal niet meer met hem (evt. per mail of schriftje maar dit wilt hij niet). Steeds vaker twijfel ik over de gang naar de rechter zodat de afspraken bij de rechter vastliggen. Alleen ben ik vreselijk bang voor wat er dan komen gaat. Begrijp me alsjeblieft allemaal niet verkeerd, ik wil dat de omgang tussen de kinderen en hun vader juist blijft! En zelfs nog meer dan minder wordt. Dit wil ik ontzettend stimuleren als daar behoefte aan is vanuit zijn kant. Alleen het dreigen en het onstabiele gedrag moet stoppen. Wie heeft er eventueel tips voor mij?

Moedeloos

Bonus Ouder, Ouder dan 24 jaar

Hoi, Op 9 feb 2015 heb ik al eens een bericht geschreven over onze situatie. "Belang van kind" Dacht dat we toen het dieptepunt hadden bereikt, helaas is het nu 1,5 jaar later nog erger! Korte intro: Ik ben al vanaf het 2de levensjaar de bonusouder van een heerlijke meid. Papa was dik een jaar ervoor in de steek gelaten door de moeder, de reden was zijn ziekte destijds. Wrang, maar hij is beter geworden en er in alle opzichten boven op gekomen. Alles wat er was gebeurd achter zich gelaten en richtte zich op de toekomst. Zijn drijfveer, zijn kleine meisje, zijn alles. Nu is alles op orde, werk, onze relatie, etc. Alleen nu nog de relatie met de moeder van zijn alles! Die kleine meid is alweer 8 en ze weet niet beter dan Papa en ik zijn samen (inmiddels ook getrouwd). Ze is ruim 35% van de tijd bij ons. Ze sport bij ons en heeft een heerlijke groep vrienden hier. Ik heb 20 jaar geleden, een andere scheiding van ouders meegemaakt terwijl het kindje nog zo jong was. Ook dat kind wilde af en toe Papa en Mama samen (met de andere partners) om het gevoel van acceptatie te hebben. Dit heb ik ook altijd voor ogen gehad en naar moeders uitgesproken. Dit heb ik ook altijd gewenst en voor gestreden, blijven praten (heel wat discussies met mijn man gehad om willen van Pais en Vree). Maar de moeder ligt dwars, communiceert alleen als het haar uitkomt. Als ze communiceert is het als zij ons nodig heeft. Als we bv. haar weer eens moeten helpen als haar relatie (om de 3 maanden) op klappen staat, door die meid extra op te vangen. Dit doen we voor die meid, we willen haar zoveel mogelijk rust geven. Na 4 jaar lang blijven vragen om een gesprek en steeds te worden afgewezen of genegeerd, omdat ZIJ daar geen behoefte aan heeft. Hebben we aan het begin van dit jaar, omdat mevrouw weer eens een relatiecrisis had, één gesprek gehad. Dan beloofd ze van alles. Als ik haar het belang aangeef van de communicatie met de vader beaamt ze dit. Ik heb haar aangegeven, dat ze nooit loskomt van de vader van haar kind en dat ze daarom die ook nooit mag negeren, dan zegt ze dat het begrijpt. Een week later is ze weer bij de door haar zelf benoemde VRESELIJKE man en wordt vader weer genegeerd en krijgt hij geen info over zijn dochter. Scholen worden gemanipuleerd door moeder (zielig doen, slachtoffer spelen) en wij maar vechten voor een gezonde situatie voor die lieve schat. Er zijn heel veel ouders die een mening hebben over "stief"ouders (bonusouders). Maar als je zelf alles goed doet voor je bloed eigen kind, wat is dan het probleem dat je kind nog meer liefde en aandacht krijgt van een andere ouder met andere mogelijkheden en inzichten. In mijn ogen man een kind nooit teveel liefde krijgen, al hebben we geen bloedband. Ik weet dat ik vecht voor hun dochters geluk, het kost mij heel veel tijd, verdriet en gedoe. Maar ik laat haar welzijn en gelik voor niets en niemand vallen en dat doet haar vader ook niet. We zouden wensen dat haar moeder dat ook deed. Niet voor ons, maar voor die kleine. Ik heb veel verhalen al gelezen en vaak zijn de kids bij een scheiding al wat ouder en bewuster. Het advies is vaak, praat met elkaar. EENS! Maar wat als de moeder weigert, als maar weigert. Je probeert het vriendelijk, dan dwingend, dan boos, dan teleurgesteld en niets werkt. MOEDER WIL NIET. En ja, het rechtssysteem is niet in vader zijn voordeel. Want het ouderschapsplan en gezamenlijk gezag, zijn niets waard. Gelijkwaardig ouderschap bestaat niet. Moeder kan lak hebben aan elke afspraak in het ouderschapsplan. Vader kan op zijn kop staan en alleen maar middels een advocaat (a €240 per uur) vechten voor het recht van zijn dochter op 2 ouders. Wanneer wordt het eens voor het belang van het kind zo geregeld dat een vader ECHT net zoveel rechten en plichten heeft als de moeder. Het ouderschapsplan is niets waard zonder consequenties als men zich er niet aan houd. Een boete clausule, als stok achter de deur. Het geld naar een goed doel voor kinderen. Want zoals het nu bij velen gaat, kan het toch echt niet meer. DOE EENS NORMAAL, je hebt het kostbaarste mogen krijgen op deze wereld. Een (gezond) kind. Mag dit meer waard zijn dan een snelheidsovertreding in Nederland?? Als we ons daar niet aan houden op de A2, ligt er een consequentie in de brievenbus. Als je je kind vergiftigd (beschadigd voor het leven) met leugens over de vader, kom je er mee weg. Wij blijven hopen en knokken voor het recht van die kleine. Kosten wat het kost. Maar moedeloos word ik hier wel eens van. Je hoeft elkaar niet leuk en aardig te vinden, maar behandel de ander met respect en communiceer. Doe beiden eens water bij de wijn. Het is geven en nemen, maar geef eerst eens. Kom bij meningsverschillen tot een compromis. Dit moet je ook in het leven met bv. je collega's, je werkt samen al vindt je elkaar niet zoooo leuk! En voor je kinderen moet je levenslang een samenwerking met de andere ouder hebben. Wanneer gaat Nederland de kinderen eens voorop stellen? Zucht!

Moedeloos

Bonus Ouder, Ouder dan 24 jaar

Hoi, Op 9 feb 2015 heb ik al eens een bericht geschreven over onze situatie. "Belang van kind" Dacht dat we toen het dieptepunt hadden bereikt, helaas is het nu 1,5 jaar later nog erger! Korte intro: Ik ben al vanaf het 2de levensjaar de bonusouder van een heerlijke meid. Papa was dik een jaar ervoor in de steek gelaten door de moeder, de reden was zijn ziekte destijds. Wrang, maar hij is beter geworden en er in alle opzichten boven op gekomen. Alles wat er was gebeurd achter zich gelaten en richtte zich op de toekomst. Zijn drijfveer, zijn kleine meisje, zijn alles. Nu is alles op orde, werk, onze relatie, etc. Alleen nu nog de relatie met de moeder van zijn alles! Die kleine meid is alweer 8 en ze weet niet beter dan Papa en ik zijn samen (inmiddels ook getrouwd). Ze is ruim 35% van de tijd bij ons. Ze sport bij ons en heeft een heerlijke groep vrienden hier. Ik heb 20 jaar geleden, een andere scheiding van ouders meegemaakt terwijl het kindje nog zo jong was. Ook dat kind wilde af en toe Papa en Mama samen (met de andere partners) om het gevoel van acceptatie te hebben. Dit heb ik ook altijd voor ogen gehad en naar moeders uitgesproken. Dit heb ik ook altijd gewenst en voor gestreden, blijven praten (heel wat discussies met mijn man gehad om willen van Pais en Vree). Maar de moeder ligt dwars, communiceert alleen als het haar uitkomt. Als ze communiceert is het als zij ons nodig heeft. Als we bv. haar weer eens moeten helpen als haar relatie (om de 3 maanden) op klappen staat, door die meid extra op te vangen. Dit doen we voor die meid, we willen haar zoveel mogelijk rust geven. Na 4 jaar lang blijven vragen om een gesprek en steeds te worden afgewezen of genegeerd, omdat ZIJ daar geen behoefte aan heeft. Hebben we aan het begin van dit jaar, omdat mevrouw weer eens een relatiecrisis had, één gesprek gehad. Dan beloofd ze van alles. Als ik haar het belang aangeef van de communicatie met de vader beaamt ze dit. Ik heb haar aangegeven, dat ze nooit loskomt van de vader van haar kind en dat ze daarom die ook nooit mag negeren, dan zegt ze dat het begrijpt. Een week later is ze weer bij de door haar zelf benoemde VRESELIJKE man en wordt vader weer genegeerd en krijgt hij geen info over zijn dochter. Scholen worden gemanipuleerd door moeder (zielig doen, slachtoffer spelen) en wij maar vechten voor een gezonde situatie voor die lieve schat. Er zijn heel veel ouders die een mening hebben over "stief"ouders (bonusouders). Maar als je zelf alles goed doet voor je bloed eigen kind, wat is dan het probleem dat je kind nog meer liefde en aandacht krijgt van een andere ouder met andere mogelijkheden en inzichten. In mijn ogen man een kind nooit teveel liefde krijgen, al hebben we geen bloedband. Ik weet dat ik vecht voor hun dochters geluk, het kost mij heel veel tijd, verdriet en gedoe. Maar ik laat haar welzijn en gelik voor niets en niemand vallen en dat doet haar vader ook niet. We zouden wensen dat haar moeder dat ook deed. Niet voor ons, maar voor die kleine. Ik heb veel verhalen al gelezen en vaak zijn de kids bij een scheiding al wat ouder en bewuster. Het advies is vaak, praat met elkaar. EENS! Maar wat als de moeder weigert, als maar weigert. Je probeert het vriendelijk, dan dwingend, dan boos, dan teleurgesteld en niets werkt. MOEDER WIL NIET. En ja, het rechtssysteem is niet in vader zijn voordeel. Want het ouderschapsplan en gezamenlijk gezag, zijn niets waard. Gelijkwaardig ouderschap bestaat niet. Moeder kan lak hebben aan elke afspraak in het ouderschapsplan. Vader kan op zijn kop staan en alleen maar middels een advocaat (a €240 per uur) vechten voor het recht van zijn dochter op 2 ouders. Wanneer wordt het eens voor het belang van het kind zo geregeld dat een vader ECHT net zoveel rechten en plichten heeft als de moeder. Het ouderschapsplan is niets waard zonder consequenties als men zich er niet aan houd. Een boete clausule, als stok achter de deur. Het geld naar een goed doel voor kinderen. Want zoals het nu bij velen gaat, kan het toch echt niet meer. DOE EENS NORMAAL, je hebt het kostbaarste mogen krijgen op deze wereld. Een (gezond) kind. Mag dit meer waard zijn dan een snelheidsovertreding in Nederland?? Als we ons daar niet aan houden op de A2, ligt er een consequentie in de brievenbus. Als je je kind vergiftigd (beschadigd voor het leven) met leugens over de vader, kom je er mee weg. Wij blijven hopen en knokken voor het recht van die kleine. Kosten wat het kost. Maar moedeloos word ik hier wel eens van. Je hoeft elkaar niet leuk en aardig te vinden, maar behandel de ander met respect en communiceer. Doe beiden eens water bij de wijn. Het is geven en nemen, maar geef eerst eens. Kom bij meningsverschillen tot een compromis. Dit moet je ook in het leven met bv. je collega's, je werkt samen al vindt je elkaar niet zoooo leuk! En voor je kinderen moet je levenslang een samenwerking met de andere ouder hebben. Wanneer gaat Nederland de kinderen eens voorop stellen? Zucht!

Bonusouderdag?

Bonus ouder, 40 jaar

Vaderdag, Moederdag..... Ik ben niet de moeder van mijn man zijn dochter, wel heb ik een ouder functie. Ik leer haar zaken als zich te wassen als ze opstaat en naar bed gaat. Goed haar tanden te poetsen, ik ga ook met haar naar de tandarts (moeder doet dit niet uit angst voor). Ik leer haar zelfstandig zijn. Opkomen voor haarzelf. Ze mag discussiëren als ze andere mening heeft. Ik leer haar stapsgewijs koken, eerst kleine gerechten maken, beginnend met lekkere yoghurtjes samenstellen en steeds naar leeftijd wat moeilijker. Dus ja, ik heb echt een wekelijkse rol in haar leven. Ik heb eens per jaar dat ik samen met die heerlijke griet iets bijzonders ga doen, alleen wij 2 (doet ze ook met Papa hoor ;-)....) We zijn al een keer naar het Dolfinarium geweest, Winter Efteling, Musical, enz. Super gezellig en echt even samen lol hebben, zonder de aandacht te hoeven verdelen. Dat is mijn kadootje aan haar. Maar nogmaals, ik ben niet haar moeder, zoals ze maar 1 moeder heeft, heeft ze maar 1 vader. Maar we mogen wel heel veel van elkaar houden. Om die reden hebben we haar het ooit ook makkelijker gemaakt omtrent Moederdag en Vaderdag. We hebben 1 keer per jaar tussen de andere 2 dagen in Bonusouder dag. Daarin mag zij zelf weten of ze iets voor mij doet, ontbijten maken, iets voor me knutselen of klein kadootje kopen. Dit doet ze samen met haar vader, omdat ze dat zelf ook wil. Vindt zij wel zo eerlijk....(al vanaf haar 4de). Want toen zei ze; "Ik heb niets voor jou???" Dat was voor een Moederdag. Dus hebben we dit zo neutraal mogelijk opgelost. Mijn vragen aan jullie kids: 1) Zou dit niet gewoon ook een vaste dag moeten worden? Laatste zondag van mei bijvoorbeeld? Dan moet je als kind niets, maar het mag wel, jullie mogen ook van die niet biologische houden, die er ook voor jullie zijn als je van je fiets valt en als je verdrietig bent of heel blij met je sportprestaties. En als je van ze mag houden, dan mag je ze ook net als je vader en moeder waarderen en dat laten blijken? 2) Zou het jullie makkelijker maken? Vaderdag en Moederdag alleen voor je "echte" ouders. Bonus ouder / stiefouderdag voor de anderen. Of zou je je nog steeds bezwaard voelen naar de "echte" ouder? Is dat omdat JIJ dit zo voelt of omdat de "echte" ouder je dat gevoel geeft? En met "echte" ouder bedoel diegene met het gezag over jullie, biologisch of niet (pleegouder of adoptieouder).

Bonusouderdag?

Bonus ouder, 40 jaar

Vaderdag, Moederdag..... Ik ben niet de moeder van mijn man zijn dochter, wel heb ik een ouder functie. Ik leer haar zaken als zich te wassen als ze opstaat en naar bed gaat. Goed haar tanden te poetsen, ik ga ook met haar naar de tandarts (moeder doet dit niet uit angst voor). Ik leer haar zelfstandig zijn. Opkomen voor haarzelf. Ze mag discussiëren als ze andere mening heeft. Ik leer haar stapsgewijs koken, eerst kleine gerechten maken, beginnend met lekkere yoghurtjes samenstellen en steeds naar leeftijd wat moeilijker. Dus ja, ik heb echt een wekelijkse rol in haar leven. Ik heb eens per jaar dat ik samen met die heerlijke griet iets bijzonders ga doen, alleen wij 2 (doet ze ook met Papa hoor ;-)....) We zijn al een keer naar het Dolfinarium geweest, Winter Efteling, Musical, enz. Super gezellig en echt even samen lol hebben, zonder de aandacht te hoeven verdelen. Dat is mijn kadootje aan haar. Maar nogmaals, ik ben niet haar moeder, zoals ze maar 1 moeder heeft, heeft ze maar 1 vader. Maar we mogen wel heel veel van elkaar houden. Om die reden hebben we haar het ooit ook makkelijker gemaakt omtrent Moederdag en Vaderdag. We hebben 1 keer per jaar tussen de andere 2 dagen in Bonusouder dag. Daarin mag zij zelf weten of ze iets voor mij doet, ontbijten maken, iets voor me knutselen of klein kadootje kopen. Dit doet ze samen met haar vader, omdat ze dat zelf ook wil. Vindt zij wel zo eerlijk....(al vanaf haar 4de). Want toen zei ze; "Ik heb niets voor jou???" Dat was voor een Moederdag. Dus hebben we dit zo neutraal mogelijk opgelost. Mijn vragen aan jullie kids: 1) Zou dit niet gewoon ook een vaste dag moeten worden? Laatste zondag van mei bijvoorbeeld? Dan moet je als kind niets, maar het mag wel, jullie mogen ook van die niet biologische houden, die er ook voor jullie zijn als je van je fiets valt en als je verdrietig bent of heel blij met je sportprestaties. En als je van ze mag houden, dan mag je ze ook net als je vader en moeder waarderen en dat laten blijken? 2) Zou het jullie makkelijker maken? Vaderdag en Moederdag alleen voor je "echte" ouders. Bonus ouder / stiefouderdag voor de anderen. Of zou je je nog steeds bezwaard voelen naar de "echte" ouder? Is dat omdat JIJ dit zo voelt of omdat de "echte" ouder je dat gevoel geeft? En met "echte" ouder bedoel diegene met het gezag over jullie, biologisch of niet (pleegouder of adoptieouder).

Ik wil dat de kinderen een papa hebben waar ze graag naartoe gaan

Een teleurgestelde mama, 37 jaar

Beste , Zomer 2015 kwam ik erachter mijn man contact had met een andere vrouw. Ik ben woest op de vader van mijn kinderen dat hij zijn gezin zo makkelijk op geeft voor "echte" liefde?. Onder de ogen van onze kinderen is die ontdekking gekomen op onze zomervakantie met alle gevolgen van dien. Totaal voor hun uit het niets werd hun veilige leven uitelkaar gerukt. Het verhaal is geen schone scheiding. Papa ging met kerst al met zijn vriendin op vakantie. Hoe moet dat werkelijk gevoeld hebben voor hun. Ik was zelf met hun op wintersport toen die eigenlijk als gezin gepland stond. Ik heb hun snoetjes gezien, het gemis van papa en ze wisten dat hij met een voor hun onbekende "indringer" op vakantie was. Onze kinderen weten van haar bestaan en hebben haar 2mnd geleden 1x een handje geschudt. De scheiding was getekend en twee weken later BAM ! De jongste van 8 heeft daarna 1 ding gezegd erover, het aller eerste wat ze uberhaupt heeft gezegd over de scheiding maar zit verder op "slot". De oudste 10 zegt dat ze er niet over wilt praten en wordt zelfs boos, terwijl zij best met mij praat. Maar ze wilt nu net doen of ze niet bestaat. Oké , voor nu vind ik dat prima. We moeten nog zo veel. Mama moet verhuizen en hun dus ook en weer wennen aan een nieuw leven en hoppen tussen twee huizen. Papa laat zijn kinderen in het omgewisse mbt zijn relatie met zijn vriendin. Hij stelt ze voor maar wat is nu de functie van de vriendin van papa? Gaan we ze zien , gaan we dingen doen, kunnen we papa verwachten in het dorp met zijn vriendin? Alles is een "?". Ik weet bijna zeker dat de meiden dat denken.....En ik weet niet hoe de relatie van hun vader in elkaar steekt. Zijn vriendin staat op een standbeeld en alles rondom haar is beschermd. Maar ik krijg wel de teleurgestelde gezichtjes.. Gezichtjes die ik hun zo niet gegund heb maar papa anders koos. Als er iets is komen ze bij hun mama uit.. Als ik hun dan weer op een zo goed mogelijke manier om geen smet op de relatie van papa te leggen (stel ze moeten echt met haar dingen gaan doen) moet vertellen waar en bij wie hun papa is dat papa alles met zijn vriendin doet en daar altijd slaapt als hij niet thuis is. Mijn hart breekt... En dan deal je ook nog met je eigen gevoel... De kinderen in het ongewisse laten vind ik misbruik maken van hun loyaliteit en onschuld. En stuit mij ontzettend tegen de borst. Zo ook dit weekend waar de oudste haar oma (zijn moeder) bericht hoe laat ze denkt dat papa komt. Er wordt dan gereageerd alsof hij bij oma is en als hij wakker is hij wel zal appen. Ik zie aan haar gezichtje dat ze ergens weet dat hij daar niet is en idd bij zijn vriendin is " mama ik vind het nog steeds raar dat papa met ....... is ". Ik denk dat de kinderen voelen dat hun papa (ver)zwijgt. Hij stapt dan 's middags voor de wissel in huis binnen alsof er niks aan het handje is... Tadaaa daar is papa weer.. De kinderen noch ik hebben de scheiding op een plek. Het moet voor hun nog beginnen om te wisselen tussen twee huizen.... Ik heb papa duidelijk willen maken dat dit voor hem wel eens hele grote gevolgen kan hebben dat hij zwijgt. Maar dat wordt gezien als zwart makerij en alles eraan proberen om hem kapot te krijgen?? Wat ik idd van zijn relatie met haar vind is tussen hem en mij maar dat hij denkt dat ik de dingen verzin en daar de kinderen voor in zet? Ik weet namelijk dat hij al met háár kinderen uit bed stapt bijv. Dit moet voor een kind als een messteek in hun hartje voelen wanneer zij daar achter komen. En zeker als de eerste ontmoeting met haar zoontje is geweest door op het zebrapad bij school "toevallig" elkaar tegen te komen en dat dat jongentje naar HUN papa roept " Hé (zijn naam)!" en ook daarop nog hardop tegen zijn vriendje zegt " Ja dat is mijn bonuspapa". Daar zijn de kinderen echt wel even van van de kaart geweest. Ook deze scherven kon ik als mama bijelkaar vegen. Ik voel dat de kinderen, voelen dat papa (ver)zwijgt en ik denk dat dit voor hem maar ook voor de kinderen grote gevolgen kan hebben. Opgeven is geen optie maar ik voel dat ik als moeder het vermogen begin te verliezen om de scherven op te rapen en dan hem nog in bescherming te houden. Ik ken hun papa door en door en weet waarom hij waarschijnlijk zwijgt. Hij wilt ze geen "pijn" doen. Het is hun papa maar iemand die (ver)zwijgt graaft zijn eigen graf rondom zijn kinderen ben ik bang? Er is niemand die hem volgens mij begeleidt en zich geroepen voelt wat ik ook begrijp want hij is idd zo een ander leven en nieuwe familie ingestapt.... Maar ik voel dat dit voor hem grote gevolgen gaat hebben..... En hoe boos zeg maar gerust woest ik ben op hem. Ik wil dat de kinderen een papa hebben waar ze graag naartoe gaan en niet een met een drempel.... Maar wel een papa die eerlijk is naar hun en hun niet laat zwemmen en gissen... Die teleurgestelde snuitjes , zijn snuitjes die me zo ontzettend zeer doen en hun mama eigenlijk met haar rug tegen de muur staat... Liefs een bezorgde , zelf ook nog in de knoop zittende mama :-(

Ik wil dat de kinderen een papa hebben waar ze graag naartoe gaan

Een teleurgestelde mama, 37 jaar

Beste , Zomer 2015 kwam ik erachter mijn man contact had met een andere vrouw. Ik ben woest op de vader van mijn kinderen dat hij zijn gezin zo makkelijk op geeft voor "echte" liefde?. Onder de ogen van onze kinderen is die ontdekking gekomen op onze zomervakantie met alle gevolgen van dien. Totaal voor hun uit het niets werd hun veilige leven uitelkaar gerukt. Het verhaal is geen schone scheiding. Papa ging met kerst al met zijn vriendin op vakantie. Hoe moet dat werkelijk gevoeld hebben voor hun. Ik was zelf met hun op wintersport toen die eigenlijk als gezin gepland stond. Ik heb hun snoetjes gezien, het gemis van papa en ze wisten dat hij met een voor hun onbekende "indringer" op vakantie was. Onze kinderen weten van haar bestaan en hebben haar 2mnd geleden 1x een handje geschudt. De scheiding was getekend en twee weken later BAM ! De jongste van 8 heeft daarna 1 ding gezegd erover, het aller eerste wat ze uberhaupt heeft gezegd over de scheiding maar zit verder op "slot". De oudste 10 zegt dat ze er niet over wilt praten en wordt zelfs boos, terwijl zij best met mij praat. Maar ze wilt nu net doen of ze niet bestaat. Oké , voor nu vind ik dat prima. We moeten nog zo veel. Mama moet verhuizen en hun dus ook en weer wennen aan een nieuw leven en hoppen tussen twee huizen. Papa laat zijn kinderen in het omgewisse mbt zijn relatie met zijn vriendin. Hij stelt ze voor maar wat is nu de functie van de vriendin van papa? Gaan we ze zien , gaan we dingen doen, kunnen we papa verwachten in het dorp met zijn vriendin? Alles is een "?". Ik weet bijna zeker dat de meiden dat denken.....En ik weet niet hoe de relatie van hun vader in elkaar steekt. Zijn vriendin staat op een standbeeld en alles rondom haar is beschermd. Maar ik krijg wel de teleurgestelde gezichtjes.. Gezichtjes die ik hun zo niet gegund heb maar papa anders koos. Als er iets is komen ze bij hun mama uit.. Als ik hun dan weer op een zo goed mogelijke manier om geen smet op de relatie van papa te leggen (stel ze moeten echt met haar dingen gaan doen) moet vertellen waar en bij wie hun papa is dat papa alles met zijn vriendin doet en daar altijd slaapt als hij niet thuis is. Mijn hart breekt... En dan deal je ook nog met je eigen gevoel... De kinderen in het ongewisse laten vind ik misbruik maken van hun loyaliteit en onschuld. En stuit mij ontzettend tegen de borst. Zo ook dit weekend waar de oudste haar oma (zijn moeder) bericht hoe laat ze denkt dat papa komt. Er wordt dan gereageerd alsof hij bij oma is en als hij wakker is hij wel zal appen. Ik zie aan haar gezichtje dat ze ergens weet dat hij daar niet is en idd bij zijn vriendin is " mama ik vind het nog steeds raar dat papa met ....... is ". Ik denk dat de kinderen voelen dat hun papa (ver)zwijgt. Hij stapt dan 's middags voor de wissel in huis binnen alsof er niks aan het handje is... Tadaaa daar is papa weer.. De kinderen noch ik hebben de scheiding op een plek. Het moet voor hun nog beginnen om te wisselen tussen twee huizen.... Ik heb papa duidelijk willen maken dat dit voor hem wel eens hele grote gevolgen kan hebben dat hij zwijgt. Maar dat wordt gezien als zwart makerij en alles eraan proberen om hem kapot te krijgen?? Wat ik idd van zijn relatie met haar vind is tussen hem en mij maar dat hij denkt dat ik de dingen verzin en daar de kinderen voor in zet? Ik weet namelijk dat hij al met háár kinderen uit bed stapt bijv. Dit moet voor een kind als een messteek in hun hartje voelen wanneer zij daar achter komen. En zeker als de eerste ontmoeting met haar zoontje is geweest door op het zebrapad bij school "toevallig" elkaar tegen te komen en dat dat jongentje naar HUN papa roept " Hé (zijn naam)!" en ook daarop nog hardop tegen zijn vriendje zegt " Ja dat is mijn bonuspapa". Daar zijn de kinderen echt wel even van van de kaart geweest. Ook deze scherven kon ik als mama bijelkaar vegen. Ik voel dat de kinderen, voelen dat papa (ver)zwijgt en ik denk dat dit voor hem maar ook voor de kinderen grote gevolgen kan hebben. Opgeven is geen optie maar ik voel dat ik als moeder het vermogen begin te verliezen om de scherven op te rapen en dan hem nog in bescherming te houden. Ik ken hun papa door en door en weet waarom hij waarschijnlijk zwijgt. Hij wilt ze geen "pijn" doen. Het is hun papa maar iemand die (ver)zwijgt graaft zijn eigen graf rondom zijn kinderen ben ik bang? Er is niemand die hem volgens mij begeleidt en zich geroepen voelt wat ik ook begrijp want hij is idd zo een ander leven en nieuwe familie ingestapt.... Maar ik voel dat dit voor hem grote gevolgen gaat hebben..... En hoe boos zeg maar gerust woest ik ben op hem. Ik wil dat de kinderen een papa hebben waar ze graag naartoe gaan en niet een met een drempel.... Maar wel een papa die eerlijk is naar hun en hun niet laat zwemmen en gissen... Die teleurgestelde snuitjes , zijn snuitjes die me zo ontzettend zeer doen en hun mama eigenlijk met haar rug tegen de muur staat... Liefs een bezorgde , zelf ook nog in de knoop zittende mama :-(