Forum speciaal voor gescheiden ouders
Heb je een vraag over hoe jouw kinderen het ervaren om op te groeien met gescheiden ouders? Deel ‘m hier! Jongeren die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, reageren vanuit hun kindperspectief op jouw bericht. Zij weten hoe het voelt en delen graag hun eigen ervaringen met jou. Let op: ze kunnen alleen reageren op vragen die gaan over kinderen.
Onderwerp 👉
1839 vragen
Sorteer op

Zoek op het Forum naar vragen van anderen
Keuze van papa
Mirretje, jaar
Mijn man heeft besloten te gaan scheiden. Ik vind dit zelf heel moeilijk. Maar vooral ook moeilijk voor onze 3 kinderen. We hebben wel verteld dat het een keuze van papa is. Maar hoe ga je er dan goed mee om?
Keuze van papa
Mirretje, jaar
Mijn man heeft besloten te gaan scheiden. Ik vind dit zelf heel moeilijk. Maar vooral ook moeilijk voor onze 3 kinderen. We hebben wel verteld dat het een keuze van papa is. Maar hoe ga je er dan goed mee om?
kwetsende dingen
Ilona , jaar
Ik ben in 2010 gescheiden. Mijn kinderen waren toen 2 en 4 jaar. In mijn huwelijk was spraken van huiselijk geweld. Gelukkig herinneren de kinderen zich daar niet veel van. Het probleem waar ik mee zit is dit; vaak als de kinderen bij hun vader zijn laat hij zich negatief uit over mij en mijn huidige man en zegt hij kwetsende dingen tegen de kinderen. Laatst heeft hij tegen mijn oudste, die nu in groep 8 zit, bijv gezegd dat hij teleurgesteld is dat hij zo'n 'laag' schooladvies heeft (vmboTL). Het is maar één voorbeeld, maar het doet mij natuurlijk pijn, omdat het mijn kinderen pijn doet. En dat ik ze hier niet tegen kan beschermen. Er is niet echt een bezoekregeling, hij komt en gaat wanneer het hem uitkomt. Ik probeer mijn kinderen te troosten, maar weet gewoon niet goed wat ik moet zeggen, behalve dat het niet hun schuld is en dat ze er niets aan kunnen doen. De kinderen zijn ook teleurgesteld in hun vader, ze zijn op een leeftijd nu dat ze hem vaak doorzien, maar natuurlijk raakt het ze toch. Kort door de bocht gezegd, het contact met hun vader schaadt ze. En ik weet niet wat ik daar als moeder aan kan doen. In een ideale wereld zouden ze een super papa hebben waar ze trots op zouden zijn en een tweede thuis zouden hebben. Maar dat is niet zo. En ik zou heel graag willen weten waar ik goed aan doe, want ik ken niemand in mijn omgeving die hier ervaring mee heeft.
Overigens heeft mijn huidige man een heel goede band met de kinderen. Hij heeft zelf geen kinderen, maar ziet mijn kinderen als de zijne, wat natuurlijk heel fijn is, maar ben bang dat het niet het gebrek aan betrokkenheid van hun biologische vader goed maakt.
kwetsende dingen
Ilona , jaar
Ik ben in 2010 gescheiden. Mijn kinderen waren toen 2 en 4 jaar. In mijn huwelijk was spraken van huiselijk geweld. Gelukkig herinneren de kinderen zich daar niet veel van. Het probleem waar ik mee zit is dit; vaak als de kinderen bij hun vader zijn laat hij zich negatief uit over mij en mijn huidige man en zegt hij kwetsende dingen tegen de kinderen. Laatst heeft hij tegen mijn oudste, die nu in groep 8 zit, bijv gezegd dat hij teleurgesteld is dat hij zo'n 'laag' schooladvies heeft (vmboTL). Het is maar één voorbeeld, maar het doet mij natuurlijk pijn, omdat het mijn kinderen pijn doet. En dat ik ze hier niet tegen kan beschermen. Er is niet echt een bezoekregeling, hij komt en gaat wanneer het hem uitkomt. Ik probeer mijn kinderen te troosten, maar weet gewoon niet goed wat ik moet zeggen, behalve dat het niet hun schuld is en dat ze er niets aan kunnen doen. De kinderen zijn ook teleurgesteld in hun vader, ze zijn op een leeftijd nu dat ze hem vaak doorzien, maar natuurlijk raakt het ze toch. Kort door de bocht gezegd, het contact met hun vader schaadt ze. En ik weet niet wat ik daar als moeder aan kan doen. In een ideale wereld zouden ze een super papa hebben waar ze trots op zouden zijn en een tweede thuis zouden hebben. Maar dat is niet zo. En ik zou heel graag willen weten waar ik goed aan doe, want ik ken niemand in mijn omgeving die hier ervaring mee heeft.
Overigens heeft mijn huidige man een heel goede band met de kinderen. Hij heeft zelf geen kinderen, maar ziet mijn kinderen als de zijne, wat natuurlijk heel fijn is, maar ben bang dat het niet het gebrek aan betrokkenheid van hun biologische vader goed maakt.
Echt luisteren naar de kinderen
Anoniem, jaar
Beste,
vier jaar geleden vroegen mijn twee pluskinderen om even veel tijd bij hun papa als bij hun mama te mogen door brengen. Het werd een helse strijd die tot op vandaag door woedt... De kinderen zijn er kapot van.
De mama weigerde dit eerst waarna ze heel veel verschillende eisen stelde waaraan de papa volgens haar moest voldoen. Eén van de grote eisen is dat hij met haar moet communiceren. De papa ondernam al tientallen pogingen hiertoe (hij nam initiatieven voor gesprekken onder vier ogen, via verschillende bemiddelaars, via mail,...) en deze mislukten allemaal. De mama daagde of niet op, of ze verliet het gesprek meteen en als het dan al eens lukt om samen tot een akkoord te komen of afspraken te maken, komt de mama hier steevast op terug en stelt nieuwe eisen.
Omdat de kinderen blijven vast houden aan hun wens, vroegen ze gehoord te mogen worden door de rechter. Deze weigerde dit meermaals tot de kinderen dit vroegen via een eigen jeugdadvocaat. Beide kinderen herhaalden nog eens hun wens : "Ik wil even veel bij papa als bij mama zijn want dat is maar eerlijk." Hun mama zei hen ondertussen letterlijk : "Als papa praat met mij, is week-week goed" waarna ze verschillende keren in bijzijn van de kinderen oog in oog stond met de papa en zei : "Ik wil met jou niet praten." De rechter oordeelde op basis van wat de kinderen zeiden "ik wil even veel bij papa zijn als bij mama" dat de kinderen een loyaliteitsconflict hebben en dat de communicatie tussen de mama en papa niet goed verloopt waardoor co-ouderschap niet mogelijk is.
Ondertussen voeren mama en papa sedert begin dit jaar gesprekken en maken ze afspraken via mail zonder verwijten of dergelijke, maar toch blijft de mama beweren dat er totaal geen communicatie is met de papa. Ondertussen gebruikt de mama ook alles wat de kinderen vertellen over de papa, om hem in een uiterst slecht daglicht te zetten voor de rechter. Hij is slecht, zijn partner (ik dus) is slecht, zijn vrienden zijn slecht, ze vraagt aan de rechter dat overal een politioneel onderzoek gevoerd wordt : bij mij thuis, bij de papa thuis, bij zijn vrienden thuis,... noem maar op...
Het oudste kind sluit zich ondertussen op in zichzelf en het jongste kind wil nog eens praten met de rechter over de al honderden keren geuite wens.
Ondertussen bepaalt de mama de agenda van de kinderen, ongeacht of ze bij haar of bij de papa verblijven. De papa (en ik met hem) heeft geen keuze dan om akkoord te gaan hiermee want anders beweert de mama dat hij ruzie maakt...
Ik wil niemand aanvallen, ik wil niet dat de kinderen kant kiezen. Ik wil alleen komen tot wederzijds respect en afspraken waar we allemaal op kunnen rekenen en vooral : ik vraag zelf al jaren om echt te luisteren naar wat de kinderen te zeggen hebben zoals in de brief van de jongeren staat.
Wat is hier de oplossing ? Hoe komen we tot een voor iedereen leefbare situatie ?
Echt luisteren naar de kinderen
Anoniem, jaar
Beste,
vier jaar geleden vroegen mijn twee pluskinderen om even veel tijd bij hun papa als bij hun mama te mogen door brengen. Het werd een helse strijd die tot op vandaag door woedt... De kinderen zijn er kapot van.
De mama weigerde dit eerst waarna ze heel veel verschillende eisen stelde waaraan de papa volgens haar moest voldoen. Eén van de grote eisen is dat hij met haar moet communiceren. De papa ondernam al tientallen pogingen hiertoe (hij nam initiatieven voor gesprekken onder vier ogen, via verschillende bemiddelaars, via mail,...) en deze mislukten allemaal. De mama daagde of niet op, of ze verliet het gesprek meteen en als het dan al eens lukt om samen tot een akkoord te komen of afspraken te maken, komt de mama hier steevast op terug en stelt nieuwe eisen.
Omdat de kinderen blijven vast houden aan hun wens, vroegen ze gehoord te mogen worden door de rechter. Deze weigerde dit meermaals tot de kinderen dit vroegen via een eigen jeugdadvocaat. Beide kinderen herhaalden nog eens hun wens : "Ik wil even veel bij papa als bij mama zijn want dat is maar eerlijk." Hun mama zei hen ondertussen letterlijk : "Als papa praat met mij, is week-week goed" waarna ze verschillende keren in bijzijn van de kinderen oog in oog stond met de papa en zei : "Ik wil met jou niet praten." De rechter oordeelde op basis van wat de kinderen zeiden "ik wil even veel bij papa zijn als bij mama" dat de kinderen een loyaliteitsconflict hebben en dat de communicatie tussen de mama en papa niet goed verloopt waardoor co-ouderschap niet mogelijk is.
Ondertussen voeren mama en papa sedert begin dit jaar gesprekken en maken ze afspraken via mail zonder verwijten of dergelijke, maar toch blijft de mama beweren dat er totaal geen communicatie is met de papa. Ondertussen gebruikt de mama ook alles wat de kinderen vertellen over de papa, om hem in een uiterst slecht daglicht te zetten voor de rechter. Hij is slecht, zijn partner (ik dus) is slecht, zijn vrienden zijn slecht, ze vraagt aan de rechter dat overal een politioneel onderzoek gevoerd wordt : bij mij thuis, bij de papa thuis, bij zijn vrienden thuis,... noem maar op...
Het oudste kind sluit zich ondertussen op in zichzelf en het jongste kind wil nog eens praten met de rechter over de al honderden keren geuite wens.
Ondertussen bepaalt de mama de agenda van de kinderen, ongeacht of ze bij haar of bij de papa verblijven. De papa (en ik met hem) heeft geen keuze dan om akkoord te gaan hiermee want anders beweert de mama dat hij ruzie maakt...
Ik wil niemand aanvallen, ik wil niet dat de kinderen kant kiezen. Ik wil alleen komen tot wederzijds respect en afspraken waar we allemaal op kunnen rekenen en vooral : ik vraag zelf al jaren om echt te luisteren naar wat de kinderen te zeggen hebben zoals in de brief van de jongeren staat.
Wat is hier de oplossing ? Hoe komen we tot een voor iedereen leefbare situatie ?
Het nieuws
Linda, 36 jaar
Op dit moment ben ik, moeder van een 11 jarige jongeman, samen met zijn vader aan het denken over hoe we 'het nieuws' gaan brengen. Om dat verhaal te formuleren geven we onszelf 2 weken vanaf vandaag. We willen dat hij zich gehoord voelt en dat hij, hoewel uit elkaar, straks altijd op ons kan terugvallen als team.
Ik lees, luister en kijk om me heen om dit goed aan te pakken. Onze zoon houdt altijd graag vast aan wat bekend en is erg gesloten als hij boos is of verdrietig. Ik huiver wat om dit nieuws te brengen omdat ik niet wil dat hij in zijn schulp kruipt. Wat zijn jullie (concrete) tips voor ons? Wat wil je horen en wat niet? Waar voelde jij je gehoord door?
Dank je wel toppers.
Het nieuws
Linda, 36 jaar
Op dit moment ben ik, moeder van een 11 jarige jongeman, samen met zijn vader aan het denken over hoe we 'het nieuws' gaan brengen. Om dat verhaal te formuleren geven we onszelf 2 weken vanaf vandaag. We willen dat hij zich gehoord voelt en dat hij, hoewel uit elkaar, straks altijd op ons kan terugvallen als team.
Ik lees, luister en kijk om me heen om dit goed aan te pakken. Onze zoon houdt altijd graag vast aan wat bekend en is erg gesloten als hij boos is of verdrietig. Ik huiver wat om dit nieuws te brengen omdat ik niet wil dat hij in zijn schulp kruipt. Wat zijn jullie (concrete) tips voor ons? Wat wil je horen en wat niet? Waar voelde jij je gehoord door?
Dank je wel toppers.
Verantwoordelijk
Vrouw, 50 jaar
Hallo,
Ik heb een probleem. Mijn probleem is de opvoeding van de kinderen van mijn vriend. Zij komen regelmatig weekenden bij ons.
Ik ben geen moeder die steeds opruimt en poetst, hun rommel is dus niet mijn probleem. Mijn probleem is hun volledige onzelfstandigheid en onverantwoordelijkheid. Sleutels? Worden stelselmatig vergeten of kwijtgeraakt.
Ze kunnen nergens iets aan doen want hen is geleerd dat dit normaal is als je autistisch bent. Dan kun je namelijk heel veel niet.
Mijn mening, en ervaring met mijn autistische kinderen, is, dat je dan juist heel veel kunt, eigenlijk gewoon alles, maar dat je het wél moet leren. En dat vraagt veel geduld en inspanning van ouders.
Wat moet ik doen? Me schikken in het gegeven dat mijn stiefkinderen "gehandicapt" zijn en niets kunnen (dit zijn niet mijn woorden!)? Of mag ik aan hen vragen hun verantwoordelijkheid in bepaalde zaken te nemen? Als ik ook maar iets van eisen stel of boos reageer omdat ze bijvoorbeeld een sleutel zijn kwijtgeraakt zijn zij geschrokken en bang, want daar zijn zij niet aan gewend. Zij zijn tussen de 10 en 20 jaar oud.
Verantwoordelijk
Vrouw, 50 jaar
Hallo,
Ik heb een probleem. Mijn probleem is de opvoeding van de kinderen van mijn vriend. Zij komen regelmatig weekenden bij ons.
Ik ben geen moeder die steeds opruimt en poetst, hun rommel is dus niet mijn probleem. Mijn probleem is hun volledige onzelfstandigheid en onverantwoordelijkheid. Sleutels? Worden stelselmatig vergeten of kwijtgeraakt.
Ze kunnen nergens iets aan doen want hen is geleerd dat dit normaal is als je autistisch bent. Dan kun je namelijk heel veel niet.
Mijn mening, en ervaring met mijn autistische kinderen, is, dat je dan juist heel veel kunt, eigenlijk gewoon alles, maar dat je het wél moet leren. En dat vraagt veel geduld en inspanning van ouders.
Wat moet ik doen? Me schikken in het gegeven dat mijn stiefkinderen "gehandicapt" zijn en niets kunnen (dit zijn niet mijn woorden!)? Of mag ik aan hen vragen hun verantwoordelijkheid in bepaalde zaken te nemen? Als ik ook maar iets van eisen stel of boos reageer omdat ze bijvoorbeeld een sleutel zijn kwijtgeraakt zijn zij geschrokken en bang, want daar zijn zij niet aan gewend. Zij zijn tussen de 10 en 20 jaar oud.
geen contact
., . jaar
Hallo,
Mijn ex-partner en ik zijn 2.5 jaar uit elkaar. Scheiding ging "goed" tot hij een "nieuw" gezin kreeg. Hij kiest nu voor hen en heeft al aangekondigd geen contact meer te hebben met zijn eigen kinderen. De kinderen weten dit nog niet. Ze zijn 13 en 10 jaar en hebben hulp nodig bij het verwerken hiervan. Waar kan ik hulp vinden?
geen contact
., . jaar
Hallo,
Mijn ex-partner en ik zijn 2.5 jaar uit elkaar. Scheiding ging "goed" tot hij een "nieuw" gezin kreeg. Hij kiest nu voor hen en heeft al aangekondigd geen contact meer te hebben met zijn eigen kinderen. De kinderen weten dit nog niet. Ze zijn 13 en 10 jaar en hebben hulp nodig bij het verwerken hiervan. Waar kan ik hulp vinden?
Mijn ex wil geinformeerd worden
Tanja, 57 jaar
Hoi,
Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren. Ik ben nu 1 jaar geleden gescheiden na 38 jaar relatie. Moeder van 3 volwassen kinderen van 21 (thuiswonend), 26 en 28 jaar. Mijn ex-man en hun vader is "out of the blue" vertrokken naar een andere vrouw waar hij al een tijd een relatie mee had achter onze rug om. Toch hebben we samen met de mediator de scheiding vorm kunnen geven in gesprek met elkaar. In het convenant is de volgende alinea opgenomen: "De ouders handelen volgens respectvol ouderschap. Boodschappen omtrent de gezinssituatie, of wijzigingen die (gaan) optreden, zullen de ouders eerst aan elkaar overbrengen zonder tussenkomst van het kind".
Mijn ex-man heeft geen contact meer met zijn volwassen kinderen omdat zij hebben gekozen (vooralsnog) geen contact te willen. Nu wil mijn ex-man dat ik hem informeer over de kinderen. Maar de kinderen willen absoluut niet dat ik hem op de hoogte breng van hun reilen en zeilen. Ik voel me in een vreselijke spagaat.
Mijn zoon is onlangs chronisch ziek geworden. Ik heb met hem overlegd hoe zijn vader te informeren. Hij heeft toen besloten zijn vader zelf te informeren. Dit is de manier die ik zou willen aanhouden. Achter de rug van mijn kinderen om mijn ex-man informeren voelt voor mij absoluut niet goed. Ik wil hun volwassen keuzes respecteren. Wat is jullie advies in deze?
Groet, Tanja
Mijn ex wil geinformeerd worden
Tanja, 57 jaar
Hoi,
Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren. Ik ben nu 1 jaar geleden gescheiden na 38 jaar relatie. Moeder van 3 volwassen kinderen van 21 (thuiswonend), 26 en 28 jaar. Mijn ex-man en hun vader is "out of the blue" vertrokken naar een andere vrouw waar hij al een tijd een relatie mee had achter onze rug om. Toch hebben we samen met de mediator de scheiding vorm kunnen geven in gesprek met elkaar. In het convenant is de volgende alinea opgenomen: "De ouders handelen volgens respectvol ouderschap. Boodschappen omtrent de gezinssituatie, of wijzigingen die (gaan) optreden, zullen de ouders eerst aan elkaar overbrengen zonder tussenkomst van het kind".
Mijn ex-man heeft geen contact meer met zijn volwassen kinderen omdat zij hebben gekozen (vooralsnog) geen contact te willen. Nu wil mijn ex-man dat ik hem informeer over de kinderen. Maar de kinderen willen absoluut niet dat ik hem op de hoogte breng van hun reilen en zeilen. Ik voel me in een vreselijke spagaat.
Mijn zoon is onlangs chronisch ziek geworden. Ik heb met hem overlegd hoe zijn vader te informeren. Hij heeft toen besloten zijn vader zelf te informeren. Dit is de manier die ik zou willen aanhouden. Achter de rug van mijn kinderen om mijn ex-man informeren voelt voor mij absoluut niet goed. Ik wil hun volwassen keuzes respecteren. Wat is jullie advies in deze?
Groet, Tanja
Wat kun je hieraan doen?
Vera, 44 jaar
Beste adviesgroep,
De zoon van mijn partner geeft aan dat het niet meer zoveel naar zijn vader wil gaan. Als enige reden geeft de zoon aan dat hij bij mama alles mag (geen regels in huis) en bij papa niet alles mag (dus wel regels in huis). Mijn partner wordt nog steeds voor de voeten gegooid dat hij de oorzaak is van de scheiding (al ruim 10 jaar geleden) en dat zodra hij zijn gedrag veranderd (dus de regels loslaat), zijn zoon wel bijdraait. Naar mijn mening zijn er altijd twee schuld, als twee vechten (volgende het spreekwoord). Zijn ex vrouw heeft dus blijkbaar nog steeds niet hun scheiding verwerkt en blijft hem dit voor de voeten gooien en scheldt mijn partner via de telefoon uit waar hun zoon bij staat. Hun zoon voelt dit en heeft er veel verdriet van. Ik heb het idee dat hij dus meer bij zijn moeder wil zijn omdat zij nog steeds in de slachtofferrol blijft hangen. Hoe kun je ervoor zorgen dat zijn zoon zich meer opent en verteld wat hem dwars zit, want als zijn moeder erbij is, durft hij niks te zeggen en kan de vader blijven gissen naar de reden. Mijn vraag is dus, mag/kan zij hun zoon bij zijn vader weghouden, terwijl er een co-ouderschap geregeld is? Wat kun je als vader hier aan doen zonder de relatie met zijn zoon op het spel te zetten?
Het doet me zeer om zijn zoon zo te zien worstelen en ik wil dat die jongen zich goed gaat voelen en weer gelukkig wordt!
Met vriendelijke groet,
Vera
Wat kun je hieraan doen?
Vera, 44 jaar
Beste adviesgroep,
De zoon van mijn partner geeft aan dat het niet meer zoveel naar zijn vader wil gaan. Als enige reden geeft de zoon aan dat hij bij mama alles mag (geen regels in huis) en bij papa niet alles mag (dus wel regels in huis). Mijn partner wordt nog steeds voor de voeten gegooid dat hij de oorzaak is van de scheiding (al ruim 10 jaar geleden) en dat zodra hij zijn gedrag veranderd (dus de regels loslaat), zijn zoon wel bijdraait. Naar mijn mening zijn er altijd twee schuld, als twee vechten (volgende het spreekwoord). Zijn ex vrouw heeft dus blijkbaar nog steeds niet hun scheiding verwerkt en blijft hem dit voor de voeten gooien en scheldt mijn partner via de telefoon uit waar hun zoon bij staat. Hun zoon voelt dit en heeft er veel verdriet van. Ik heb het idee dat hij dus meer bij zijn moeder wil zijn omdat zij nog steeds in de slachtofferrol blijft hangen. Hoe kun je ervoor zorgen dat zijn zoon zich meer opent en verteld wat hem dwars zit, want als zijn moeder erbij is, durft hij niks te zeggen en kan de vader blijven gissen naar de reden. Mijn vraag is dus, mag/kan zij hun zoon bij zijn vader weghouden, terwijl er een co-ouderschap geregeld is? Wat kun je als vader hier aan doen zonder de relatie met zijn zoon op het spel te zetten?
Het doet me zeer om zijn zoon zo te zien worstelen en ik wil dat die jongen zich goed gaat voelen en weer gelukkig wordt!
Met vriendelijke groet,
Vera
ex-man bij beste vriendin
een liefhebbende moeder, jaar
hallo ik ben nu bijna 2 en half jaar geleden gescheiden.Mijn exman is een paar weken na de scheiding bij mijn 'beste"vriendin ingetrokken..Mijn dochter vindt het verschrikkelijk en probeert al die tijd een masker op te houden als ze bij haar vader is, er gebeurt daar heel veel en als mijn dochter thuis komt van t weekend verteld ze thuis gelukkig wat haar dwarszit haar boosheid haar verdriet..Ik probeer al die jaren met exman te praten maar tevergeefs..Het is allemaal mijn schuld en ik moet het maar anders doen..we zijn 23 jaar samen geweest en ik ken hem niet weer het is een vreemde die alles wat ik doe bekritiseer hij is dominant en narcistisch..Toch praat ik met mijn dochter en ik probeer haar mee te geven ondanks alle ellende die ze daar voelt het te uiten ipv de schijn op te houden..Het is moeilijk mama als je vader groter is dan jij zegt ze dan..Hij heeft al meerdere malen gevraagd wat ze wil en op het moment dat ze dan wil zeggen wat ze wil word het afgekapt en niet meer over gepraat..Ik zie hoe ze er onder lijdt en ik kan zeggen wat ik wil tegen hem maar het komt altijd op het zelfde uit het ligt aan mij ...
Het is niet te begrijpen dat hij niet ziet wat dit alles met onze dochter doet, het plotselinge vertrek scheiden en dan ook nog bij moeders "beste"vriendin gaan wonen..Volgens hun zijn de kinderen zielsgelukkig en mankeert er niks naar de buitenwereld toe maar mijn dochter verteld iedere keer weer huilend hoe ze zich voelt..Als ze 12 is wil ze er niet meer heen ze zegt ik kan niet meer mama en hij luistert nooit naar mij...Thuis is haar zelf gaat goed op school en uit ze zich gelukkig boos of verdriet..Ik zal er altijd zijn om haar op te vangen want ze is het belangrijkste in mijn leven..
Een liefhebbende moeder
ex-man bij beste vriendin
een liefhebbende moeder, jaar
hallo ik ben nu bijna 2 en half jaar geleden gescheiden.Mijn exman is een paar weken na de scheiding bij mijn 'beste"vriendin ingetrokken..Mijn dochter vindt het verschrikkelijk en probeert al die tijd een masker op te houden als ze bij haar vader is, er gebeurt daar heel veel en als mijn dochter thuis komt van t weekend verteld ze thuis gelukkig wat haar dwarszit haar boosheid haar verdriet..Ik probeer al die jaren met exman te praten maar tevergeefs..Het is allemaal mijn schuld en ik moet het maar anders doen..we zijn 23 jaar samen geweest en ik ken hem niet weer het is een vreemde die alles wat ik doe bekritiseer hij is dominant en narcistisch..Toch praat ik met mijn dochter en ik probeer haar mee te geven ondanks alle ellende die ze daar voelt het te uiten ipv de schijn op te houden..Het is moeilijk mama als je vader groter is dan jij zegt ze dan..Hij heeft al meerdere malen gevraagd wat ze wil en op het moment dat ze dan wil zeggen wat ze wil word het afgekapt en niet meer over gepraat..Ik zie hoe ze er onder lijdt en ik kan zeggen wat ik wil tegen hem maar het komt altijd op het zelfde uit het ligt aan mij ...
Het is niet te begrijpen dat hij niet ziet wat dit alles met onze dochter doet, het plotselinge vertrek scheiden en dan ook nog bij moeders "beste"vriendin gaan wonen..Volgens hun zijn de kinderen zielsgelukkig en mankeert er niks naar de buitenwereld toe maar mijn dochter verteld iedere keer weer huilend hoe ze zich voelt..Als ze 12 is wil ze er niet meer heen ze zegt ik kan niet meer mama en hij luistert nooit naar mij...Thuis is haar zelf gaat goed op school en uit ze zich gelukkig boos of verdriet..Ik zal er altijd zijn om haar op te vangen want ze is het belangrijkste in mijn leven..
Een liefhebbende moeder
Hij praat niet met ons
Tineke, 36 jaar
Wij wonen in Amerika en we gaan nu door een echtscheiding heen het gaat allemaal best gemoedelijk en we zijn beiden vast besloten om echt zo min mogelijk zonder ruzie de echtscheiding en daarna met elkaar om te gaan we wonen nog samen in hetzelfde huis maar wel aparte slaapkamers onze zoon is 12 jaar en weet van ons besluit af maar praat er niet over met ons. Wel heeft hij nu meer behoefte aan aandacht en knuffel en die geven wij hem ook maar op school gaat het dit jaar echt slecht. Hij was altijd een goede leerling maar ik krijg nu iedere week telefoon van een leraar of lerares over het feit dat hij zich onverschillig opstelt en zijn werk niet doet en ook thuis heeft hij hetzelfde gedrag over zijn klusjes of zijn schoolwerk en houdt hij zich ook niet aan zijn straf....ik weet niet goed hoe ik hiermee om moet gaan want ik voel me aan de ene kant schuldig en vergeef hem echt net iets te veel maar aan de andere kant heb ik nu ook zelf een kort lontje...ik wil graag een goede relatie met mij. Kind houden maar ook een goede moeder /opvoeder zijn en zorgen dat hij zijn kansen op school niet verpest...mijn ex vertrekt per 1 januari uit huis en als hij vertrekt zit ik met mijn zoon in Nederland zodat hij hier geen getuige van hoeft te zijn...elk advies voor nu en op lange termijn. Qua opvoeding is welkom. Alvast bedankt, Tineke
Hij praat niet met ons
Tineke, 36 jaar
Wij wonen in Amerika en we gaan nu door een echtscheiding heen het gaat allemaal best gemoedelijk en we zijn beiden vast besloten om echt zo min mogelijk zonder ruzie de echtscheiding en daarna met elkaar om te gaan we wonen nog samen in hetzelfde huis maar wel aparte slaapkamers onze zoon is 12 jaar en weet van ons besluit af maar praat er niet over met ons. Wel heeft hij nu meer behoefte aan aandacht en knuffel en die geven wij hem ook maar op school gaat het dit jaar echt slecht. Hij was altijd een goede leerling maar ik krijg nu iedere week telefoon van een leraar of lerares over het feit dat hij zich onverschillig opstelt en zijn werk niet doet en ook thuis heeft hij hetzelfde gedrag over zijn klusjes of zijn schoolwerk en houdt hij zich ook niet aan zijn straf....ik weet niet goed hoe ik hiermee om moet gaan want ik voel me aan de ene kant schuldig en vergeef hem echt net iets te veel maar aan de andere kant heb ik nu ook zelf een kort lontje...ik wil graag een goede relatie met mij. Kind houden maar ook een goede moeder /opvoeder zijn en zorgen dat hij zijn kansen op school niet verpest...mijn ex vertrekt per 1 januari uit huis en als hij vertrekt zit ik met mijn zoon in Nederland zodat hij hier geen getuige van hoeft te zijn...elk advies voor nu en op lange termijn. Qua opvoeding is welkom. Alvast bedankt, Tineke

3