Forum speciaal voor gescheiden ouders
Heb je een vraag over hoe jouw kinderen het ervaren om op te groeien met gescheiden ouders? Deel ‘m hier! Jongeren die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, reageren vanuit hun kindperspectief op jouw bericht. Zij weten hoe het voelt en delen graag hun eigen ervaringen met jou. Let op: ze kunnen alleen reageren op vragen die gaan over kinderen.
Onderwerp 👉
1839 vragen
Sorteer op

Zoek op het Forum naar vragen van anderen
In haar koppie
Majella, 40 jaar
Hallo, Ik ben de nieuwe vriendin van de vader van 2 kinderen. Britt van 8 jaar en Milou van 4,5 jaar. Zij zijn vorig jaar bij moeder uit huis geplaatst door psychische problemen en ze zijn bij ons geplaatst (De vader van de kinderen en mij) Wij hebben ze nu ongeveer een jaar in huis wonen. Britt de oudste is een kwetsbaar meisje en zit nu op speciaal onderwijs sinds ze bij ons woont. Ze heeft het hier goed naar haar zin maar ze blijft achter met lezen en schrijven. Ook is ze erg onzeker. De kinderen hebben inmiddels weer omgang met moeder (om de twee weken een weekend) maar wij hebben een brief gekregen van de advocaat dat zij de kinderen of helemaal terug wil of meer wil zien. In het belang van de kinderen (die hebben nu een stabiele basis bij ons) is dit geen goede oplossing mijns inziens. Ik heb het idee dat er in Britt haar koppie veel omgaat dat ze niet kan delen bij ons of bij haar moeder. Is het verstandig om hiervoor iets van een psycholoog in te schakelen zodat zij met een andere partij hierover kan praten? Wij zitten denk ik hiervoor te dicht bij het vuur en is ze bang misschien dat ze in haar ogen verkeerde dingen zegt die misschien tegen haar gebruikt kan worden. Zij is best slim in dit soort dingen.
In haar koppie
Majella, 40 jaar
Hallo, Ik ben de nieuwe vriendin van de vader van 2 kinderen. Britt van 8 jaar en Milou van 4,5 jaar. Zij zijn vorig jaar bij moeder uit huis geplaatst door psychische problemen en ze zijn bij ons geplaatst (De vader van de kinderen en mij) Wij hebben ze nu ongeveer een jaar in huis wonen. Britt de oudste is een kwetsbaar meisje en zit nu op speciaal onderwijs sinds ze bij ons woont. Ze heeft het hier goed naar haar zin maar ze blijft achter met lezen en schrijven. Ook is ze erg onzeker. De kinderen hebben inmiddels weer omgang met moeder (om de twee weken een weekend) maar wij hebben een brief gekregen van de advocaat dat zij de kinderen of helemaal terug wil of meer wil zien. In het belang van de kinderen (die hebben nu een stabiele basis bij ons) is dit geen goede oplossing mijns inziens. Ik heb het idee dat er in Britt haar koppie veel omgaat dat ze niet kan delen bij ons of bij haar moeder. Is het verstandig om hiervoor iets van een psycholoog in te schakelen zodat zij met een andere partij hierover kan praten? Wij zitten denk ik hiervoor te dicht bij het vuur en is ze bang misschien dat ze in haar ogen verkeerde dingen zegt die misschien tegen haar gebruikt kan worden. Zij is best slim in dit soort dingen.
Gouden tip
Belle, 51 jaar
Na een vechtscheiding van ruim 1,5 jaar ben ik sinds een paar maanden definitief gescheiden.
Ik heb een hoge prijs betaald: mijn oudste zoon (nu 22) wil me niet meer zien, vertelt de mensen om hem heen dat hij geen moeder meer heeft.
Dat doet me zo ongelooflijk veel pijn, ik kan het niet beschrijven. Ik heb 100% begrip voor zijn verdriet, en voel me tegelijk ook zo respectloos behandeld. Z'n vader/ mijn ex wil niet bemiddelen, hij geeft aan dat het mijn eigen zaak is. Terwijl hij degene is die dagelijks contact heeft met onze zoon (woont bij z'n vader), en ik m'n zoon niet kan bereiken.
Wie heeft de gouden tip ??
Gouden tip
Belle, 51 jaar
Na een vechtscheiding van ruim 1,5 jaar ben ik sinds een paar maanden definitief gescheiden.
Ik heb een hoge prijs betaald: mijn oudste zoon (nu 22) wil me niet meer zien, vertelt de mensen om hem heen dat hij geen moeder meer heeft.
Dat doet me zo ongelooflijk veel pijn, ik kan het niet beschrijven. Ik heb 100% begrip voor zijn verdriet, en voel me tegelijk ook zo respectloos behandeld. Z'n vader/ mijn ex wil niet bemiddelen, hij geeft aan dat het mijn eigen zaak is. Terwijl hij degene is die dagelijks contact heeft met onze zoon (woont bij z'n vader), en ik m'n zoon niet kan bereiken.
Wie heeft de gouden tip ??
Wijsheid
Keuzeprobleem Verdeling, 37 jaar
Hallo,
Mijn man is weer vreemd gegaan en dat betekend einde van 12 jaar huwlijk. De stap om te scheiden neem ik.
We hebben 3 kinderen (12, 7 en bijna 6)
Vanuit onze woonplaats rij ik 50 minuten noordwaarts naar mijn werk- ik werk 4 dagen, mijn man 50 minuten zuidwaarts- hij werkt 5 dagen.
Nu wil ik graag de kinderen 60 km verhuizen richting mijn werk. Zodat ze op schooldagen door mij naar school kunnen worden gebracht en ik meer tijd aan ze kan besteden als wat nu het geval is.
Mijn oudste wil 1000% zeker met mij mee, omdat ze met mij de beste klik heeft. Sowieso gaat ze na de zomer naar de brugklas.
de middelste zit door stomme pech in een rot klas, dus wisseling van school zou voor haar hoogst waarschijnlijk een verbetering zijn.
Mijn man wil nu co ouderschap, maar dat zie ik niet zitten omdat ze dan OF bij mijn oppas of bij ZIJN oppas zitten.
hij wisselt per week wat hij wil..
vorige week was 200 km verderop in de grote stad R bij vrienden een reeele optie.
Voor ons beide is een huis kopen makkelijker als een huis huren... even een jaar een huis huren en uitproberen wat werkt...is niet echt haalbaar
Het liefst zou ik van de kinderen horen wat zij willen, maar...dat kan overkomen alsof zij de keus moeten maken.
Als ik mijn plan "doordruk" is de kans op ruzie met mijn aanstaande ex heel groot.
Wat is wijsheid? wat zou jou keus zijn?
Wijsheid
Keuzeprobleem Verdeling, 37 jaar
Hallo,
Mijn man is weer vreemd gegaan en dat betekend einde van 12 jaar huwlijk. De stap om te scheiden neem ik.
We hebben 3 kinderen (12, 7 en bijna 6)
Vanuit onze woonplaats rij ik 50 minuten noordwaarts naar mijn werk- ik werk 4 dagen, mijn man 50 minuten zuidwaarts- hij werkt 5 dagen.
Nu wil ik graag de kinderen 60 km verhuizen richting mijn werk. Zodat ze op schooldagen door mij naar school kunnen worden gebracht en ik meer tijd aan ze kan besteden als wat nu het geval is.
Mijn oudste wil 1000% zeker met mij mee, omdat ze met mij de beste klik heeft. Sowieso gaat ze na de zomer naar de brugklas.
de middelste zit door stomme pech in een rot klas, dus wisseling van school zou voor haar hoogst waarschijnlijk een verbetering zijn.
Mijn man wil nu co ouderschap, maar dat zie ik niet zitten omdat ze dan OF bij mijn oppas of bij ZIJN oppas zitten.
hij wisselt per week wat hij wil..
vorige week was 200 km verderop in de grote stad R bij vrienden een reeele optie.
Voor ons beide is een huis kopen makkelijker als een huis huren... even een jaar een huis huren en uitproberen wat werkt...is niet echt haalbaar
Het liefst zou ik van de kinderen horen wat zij willen, maar...dat kan overkomen alsof zij de keus moeten maken.
Als ik mijn plan "doordruk" is de kans op ruzie met mijn aanstaande ex heel groot.
Wat is wijsheid? wat zou jou keus zijn?
Verdeling
Caroline, 36 jaar
Lieve allemaal, ik heb een vraag over wisselmomenten en zorgverdeling (co-ouderschap (50-50%) ofwel hoofdverblijf bij 1 van de ouders (bijv 80-20%))bij kinderen (zoon van 8,5) met autisme (asperger). Hebben daarnaast een dochter van 5. Zijn bezig met het ontwikkelen van een zorgverdeling, in de voorfase dus nog. Hebben jullie algemene tips? Wat is handig? Wat werkt goed of maakt het juist extra lastig? Is het fijner om een wekelijks ritme te hebben of kan een tweewekelijks ritme ook (ene weekend ene ouder, andere weekend andere ouder)? Maken het aantal wisselmomenten uit?Hartelijk dank alvast! Hartelijke groeten, Caroline
Verdeling
Caroline, 36 jaar
Lieve allemaal, ik heb een vraag over wisselmomenten en zorgverdeling (co-ouderschap (50-50%) ofwel hoofdverblijf bij 1 van de ouders (bijv 80-20%))bij kinderen (zoon van 8,5) met autisme (asperger). Hebben daarnaast een dochter van 5. Zijn bezig met het ontwikkelen van een zorgverdeling, in de voorfase dus nog. Hebben jullie algemene tips? Wat is handig? Wat werkt goed of maakt het juist extra lastig? Is het fijner om een wekelijks ritme te hebben of kan een tweewekelijks ritme ook (ene weekend ene ouder, andere weekend andere ouder)? Maken het aantal wisselmomenten uit?Hartelijk dank alvast! Hartelijke groeten, Caroline
Geen contact
Anoniem, 44 jaar
Mijn kinderen van 12 en 14 hebben sinds een tijdje besloten om bij mn ex en nieuwe partner te gaan wonen. Er is al geruime tijd(jaren) sprake van negatieve uitlatingen van hun zijde over mij en alles en iedereen om mij heen. Dit was te merken in hun benadering naar mij en anderen. Met mijn nieuwe partner klikte het in het begin erg goed maar gaandeweg werd dat minder. Nu is er een valse beschuldiging van mishandeling en omdat ik mijn relatie niet beëindig zijn ze zo boos op me dat er geen contact meer is. Op advies van jeugdzorg is er helemaal niks qua contact, geen app.. niks.
Ik weet niet zo goed wat wel of niet te doen. Ze zeggen dat ze met rust gelaten willen worden en dat ze heel gelukkig zijn nu.
Geen contact
Anoniem, 44 jaar
Mijn kinderen van 12 en 14 hebben sinds een tijdje besloten om bij mn ex en nieuwe partner te gaan wonen. Er is al geruime tijd(jaren) sprake van negatieve uitlatingen van hun zijde over mij en alles en iedereen om mij heen. Dit was te merken in hun benadering naar mij en anderen. Met mijn nieuwe partner klikte het in het begin erg goed maar gaandeweg werd dat minder. Nu is er een valse beschuldiging van mishandeling en omdat ik mijn relatie niet beëindig zijn ze zo boos op me dat er geen contact meer is. Op advies van jeugdzorg is er helemaal niks qua contact, geen app.. niks.
Ik weet niet zo goed wat wel of niet te doen. Ze zeggen dat ze met rust gelaten willen worden en dat ze heel gelukkig zijn nu.
Geen druk
Denzel, 45 jaar
Mijn zoon is 12 en mag van zijn mama en in het bijzonder zijn stiefpapa niet met me communiceren wanneer hij bij zijn mama vertoeft.
Al mijn smsjes blijven onbeantwoord. Zelfs die smsjes om hem succes te wensen met de proefwerken .
Laat ik hem beter gerust als hij bij mama is ? Beter ook niet naar zijn voetbalmatch te gaan kijken als hij bij haar is ? Hoe denkt hij ? Ik wil zo weinig mogelijk druk op hem
Geen druk
Denzel, 45 jaar
Mijn zoon is 12 en mag van zijn mama en in het bijzonder zijn stiefpapa niet met me communiceren wanneer hij bij zijn mama vertoeft.
Al mijn smsjes blijven onbeantwoord. Zelfs die smsjes om hem succes te wensen met de proefwerken .
Laat ik hem beter gerust als hij bij mama is ? Beter ook niet naar zijn voetbalmatch te gaan kijken als hij bij haar is ? Hoe denkt hij ? Ik wil zo weinig mogelijk druk op hem
Kwelling
Henk, 62 jaar
6 jaar geleden kreeg ik van mijn zoon, toen net 20, te horen dat zijn moeder wilde scheidenvan mij.
Op aanraden van mijn kinderen, waarvan er een kinderpsychologie heeft gestudeerd kreeg ik het beroemde boek van Villa Pinedo met nuttige tips voor gescheiden ouders. Daar staat o.a. in op blz 68 :1. laat ons geen kant kiezen,2, maak geen ruzie waar wij bij zijn,3. vertel geen slechte dingen over elkaar in ons bijzijn. 4. geef ons tijd. 5 luister naar ons, 6, geef ons de ruimte 7. vergeet niet dat wij ooit gewenst waren door jullie beiden .
Ik heb mij aan deze regels gehouden. Mijn kinderen zijn nog steeds en altijd welkom. Maar ik krijg stellig de indruk dat mijn ex daar heel anders over denkt; met name punt 1 en 3 . Waarom immers zie ik mijn kinderen en binnenkort ook kleinkinderen al 3 jaar niet? En punt 4: Moet ik nog meer tijd geven? zo lang heb ik immers niet meer.
Psychologische kwelling doet meer pijn dan een gewoon pak slaag
Kwelling
Henk, 62 jaar
6 jaar geleden kreeg ik van mijn zoon, toen net 20, te horen dat zijn moeder wilde scheidenvan mij.
Op aanraden van mijn kinderen, waarvan er een kinderpsychologie heeft gestudeerd kreeg ik het beroemde boek van Villa Pinedo met nuttige tips voor gescheiden ouders. Daar staat o.a. in op blz 68 :1. laat ons geen kant kiezen,2, maak geen ruzie waar wij bij zijn,3. vertel geen slechte dingen over elkaar in ons bijzijn. 4. geef ons tijd. 5 luister naar ons, 6, geef ons de ruimte 7. vergeet niet dat wij ooit gewenst waren door jullie beiden .
Ik heb mij aan deze regels gehouden. Mijn kinderen zijn nog steeds en altijd welkom. Maar ik krijg stellig de indruk dat mijn ex daar heel anders over denkt; met name punt 1 en 3 . Waarom immers zie ik mijn kinderen en binnenkort ook kleinkinderen al 3 jaar niet? En punt 4: Moet ik nog meer tijd geven? zo lang heb ik immers niet meer.
Psychologische kwelling doet meer pijn dan een gewoon pak slaag
Vrienden
Wilma, 41 jaar
mijn kinderen (zoon van 12 en dochter van 15) wonen door de week bij hun vader in de prov. Groningen. Ze zijn om het weekend bij ons waarbij het vooral voor mijn dochter steeds lastiger is dat ze bij ons (Noord Holland) geen vrienden heeft. We hebben samen al gekeken naar sport of iets anders maar dat is lastig aangezien ze hier alleen om het weekend van vrijdag avond t/m zondag middag is. heeft iemand van jullie tips over hoe ze ook bij ons mensen kan leren kennen. Alvast bedankt,
Vrienden
Wilma, 41 jaar
mijn kinderen (zoon van 12 en dochter van 15) wonen door de week bij hun vader in de prov. Groningen. Ze zijn om het weekend bij ons waarbij het vooral voor mijn dochter steeds lastiger is dat ze bij ons (Noord Holland) geen vrienden heeft. We hebben samen al gekeken naar sport of iets anders maar dat is lastig aangezien ze hier alleen om het weekend van vrijdag avond t/m zondag middag is. heeft iemand van jullie tips over hoe ze ook bij ons mensen kan leren kennen. Alvast bedankt,
Aandacht
Mama, 40 jaar
Hallo, Ik ben een mama van twee hele stoere jongens van 12 en 6 jaar. Ik ben al 4 jaar gescheiden. Mijn ex man ziet onze jongens eens in de 2 weken. Hij heeft sinds 2 jaar een nieuwe partner en is vorig jaar getrouwd. Zij heeft twee kinderen van 17 en 8 het kindje van 8 heeft problemen en zij hebben hulp vanuit jeugdzorg. Nu wil mijn zoon van 6 niet meer naar zijn vader. Hij wil niet meer omdat ze naar zijn zeggen over hem praten waar hij bij is. Als hij bij zijn vader is praat hij bijna niet en al helemaal niet tegen zijn steliefmoeder. Ook geeft hij als reden dat ze veel ruzie maken en schreeuwen vooral met haar dochter van 8. Zij wil alle aandacht en scheld en schreeuwt. Mijn zoon plast nu ineens soms in bed. Moet veel huilen is onzeker en denkt dat iedereen boos op hem is. Ook school heeft het opgemerkt. Bij mij is hij wel rustig alleen de week dat hij naar zijn vader moet niet. Dan is hij vanslag. Ik vind het zo'n verdrietige situatie omdat ik vind dat papa's en kinderen elkaar ook moeten zien. Mijn ex man is boos op mij en zegt dat het echt niet door hun thuis situatie komt. Ik vroeg of hij misschien even een beetje meer aandacht aan onze jongste zoon kan geven. Hij zegt dat hij een nieuw gezin heeft en daar met onze kinderen 4 kinderen in leven. En ze allemaal gelijk zijn en niemand meer aandacht krijgt.
Maar mijn zoon is nu dus niet naar zijn vader en mijn oudste zoon wel. Wat moet ik hier nou mee aan?
Aandacht
Mama, 40 jaar
Hallo, Ik ben een mama van twee hele stoere jongens van 12 en 6 jaar. Ik ben al 4 jaar gescheiden. Mijn ex man ziet onze jongens eens in de 2 weken. Hij heeft sinds 2 jaar een nieuwe partner en is vorig jaar getrouwd. Zij heeft twee kinderen van 17 en 8 het kindje van 8 heeft problemen en zij hebben hulp vanuit jeugdzorg. Nu wil mijn zoon van 6 niet meer naar zijn vader. Hij wil niet meer omdat ze naar zijn zeggen over hem praten waar hij bij is. Als hij bij zijn vader is praat hij bijna niet en al helemaal niet tegen zijn steliefmoeder. Ook geeft hij als reden dat ze veel ruzie maken en schreeuwen vooral met haar dochter van 8. Zij wil alle aandacht en scheld en schreeuwt. Mijn zoon plast nu ineens soms in bed. Moet veel huilen is onzeker en denkt dat iedereen boos op hem is. Ook school heeft het opgemerkt. Bij mij is hij wel rustig alleen de week dat hij naar zijn vader moet niet. Dan is hij vanslag. Ik vind het zo'n verdrietige situatie omdat ik vind dat papa's en kinderen elkaar ook moeten zien. Mijn ex man is boos op mij en zegt dat het echt niet door hun thuis situatie komt. Ik vroeg of hij misschien even een beetje meer aandacht aan onze jongste zoon kan geven. Hij zegt dat hij een nieuw gezin heeft en daar met onze kinderen 4 kinderen in leven. En ze allemaal gelijk zijn en niemand meer aandacht krijgt.
Maar mijn zoon is nu dus niet naar zijn vader en mijn oudste zoon wel. Wat moet ik hier nou mee aan?
Mooi weer spelen
frans, 45 jaar
Beste allemaal,Ik heb een vraag.
Ik ben een Vader van wie de moeder met de zoon is weg gegaan toen het kindje twee maanden oud was.
Het ging op een nare manier, namelijk zo dat zij zonder overleg is vertrokken na een andere stad.
Zij wilde me ook nauwelijks omgang toestaan in het begin en ik moest haar voor de rechter slepen. ( de redenen zijn mij en de rechter tot vandag onbekend, de rechter vroeg haar letterlijk : Maar mevrouw, ik begrijp nog steeds niet waarom hij zijn kind niet mag zien?)
Daarnaar ging het wel goed, en ik zie mijn zoon nu voldoende vaak.
Maar ik praat niet meer tegen mijn ex, behalve de noodzakelijke dingen over mijn zoon. Ik kijkhaar niet eens aan als zij hem overgeeft, want ik wil ook geen ruzie maken als hij erbij is.
Maar mooi weer spelen is me echt te veel. Ik ga niet na binnen bij haar en ik laat haar ook niet binnen bij mij. Zijn verjaardag vieren we apart. En zo weten we ook eigenlijk niks over elkaar, ook niet wat mijn zoon bij de andere doet. Behalve als hij ziek is of dergelijke dingen. Hij word nu drie jaar oud, en ik vraag me af hoe dat voor hem is. Hij lijkt er geen last van te hebben, en is altijd vrolijk en goed gemutst. Maar toch...
En ik vraag me af hoe dat moet als hij groter wordt en vragen stelt. Ik wil mijn Ex niert zwart maken, mar alleen al de pure feiten vertellen, is best negatief voor haar.
Wat is jullie advies?
Ik vind dat zij tenminste excuus kon aanbieden voor de manier waarop het is gegaan, maar dat doet zij niet.
Mooi weer spelen
frans, 45 jaar
Beste allemaal,Ik heb een vraag.
Ik ben een Vader van wie de moeder met de zoon is weg gegaan toen het kindje twee maanden oud was.
Het ging op een nare manier, namelijk zo dat zij zonder overleg is vertrokken na een andere stad.
Zij wilde me ook nauwelijks omgang toestaan in het begin en ik moest haar voor de rechter slepen. ( de redenen zijn mij en de rechter tot vandag onbekend, de rechter vroeg haar letterlijk : Maar mevrouw, ik begrijp nog steeds niet waarom hij zijn kind niet mag zien?)
Daarnaar ging het wel goed, en ik zie mijn zoon nu voldoende vaak.
Maar ik praat niet meer tegen mijn ex, behalve de noodzakelijke dingen over mijn zoon. Ik kijkhaar niet eens aan als zij hem overgeeft, want ik wil ook geen ruzie maken als hij erbij is.
Maar mooi weer spelen is me echt te veel. Ik ga niet na binnen bij haar en ik laat haar ook niet binnen bij mij. Zijn verjaardag vieren we apart. En zo weten we ook eigenlijk niks over elkaar, ook niet wat mijn zoon bij de andere doet. Behalve als hij ziek is of dergelijke dingen. Hij word nu drie jaar oud, en ik vraag me af hoe dat voor hem is. Hij lijkt er geen last van te hebben, en is altijd vrolijk en goed gemutst. Maar toch...
En ik vraag me af hoe dat moet als hij groter wordt en vragen stelt. Ik wil mijn Ex niert zwart maken, mar alleen al de pure feiten vertellen, is best negatief voor haar.
Wat is jullie advies?
Ik vind dat zij tenminste excuus kon aanbieden voor de manier waarop het is gegaan, maar dat doet zij niet.

2