Logo Villa pinedo small

Forum speciaal voor gescheiden ouders

Heb je een vraag over hoe jouw kinderen het ervaren om op te groeien met gescheiden ouders? Deel ‘m hier! Jongeren die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, reageren vanuit hun kindperspectief op jouw bericht. Zij weten hoe het voelt en delen graag hun eigen ervaringen met jou. Let op: ze kunnen alleen reageren op vragen die gaan over kinderen.

Onderwerp 👉

1839 vragen

Sorteer op

Zoek op het Forum naar vragen van anderen

Die ene ruzie

Theo, 45 jaar

Hallo, Ik heb een dochter van 13 jaar en heb nu 5 jaar een nieuwe vriendin. Wij (vriendin en ik) hebben vorig jaar een heftige ruzie gehad wat er met geweld aan toe ging ook heb ik gezegd dat ze mij maar dood moest maken voor ze mij mocht verlaten mij dochter heeft dit gezien en schreeuwde en huilde. Alles is weer goed, dat dacht ik. Ondanks dat we nog wel wat discussies hebben. Maar mijn dochter is naar een psycholoog gegaan zonder dat ik dit wist, het ging beter en is daar nu weg. Maar laatst kwam mijn dochter huilend naar mij toe en zei '' papa ik kan niet slapen, ik zie telkens als ik mijn ogen dicht doe nog die ruzie'' dit heeft ze de laatste tijd heel vaak. Ik voel me schuldig en weet niet wat ik het beste kan doen.

Die ene ruzie

Theo, 45 jaar

Hallo, Ik heb een dochter van 13 jaar en heb nu 5 jaar een nieuwe vriendin. Wij (vriendin en ik) hebben vorig jaar een heftige ruzie gehad wat er met geweld aan toe ging ook heb ik gezegd dat ze mij maar dood moest maken voor ze mij mocht verlaten mij dochter heeft dit gezien en schreeuwde en huilde. Alles is weer goed, dat dacht ik. Ondanks dat we nog wel wat discussies hebben. Maar mijn dochter is naar een psycholoog gegaan zonder dat ik dit wist, het ging beter en is daar nu weg. Maar laatst kwam mijn dochter huilend naar mij toe en zei '' papa ik kan niet slapen, ik zie telkens als ik mijn ogen dicht doe nog die ruzie'' dit heeft ze de laatste tijd heel vaak. Ik voel me schuldig en weet niet wat ik het beste kan doen.

Hoe vertellen

Anouk, 33 jaar

Hoi , we hebben besloten uit elkaar te gaan . Heel verdrietig maar helaas niet te voorkomen. Hoe vertellen we dit het beste aan onze kinderen (11,10,7,5 jaar) ? Ik hoop dat jullie , ervaringsdeskundige , goede tips voor mij hebben. Alvast bedankt

Hoe vertellen

Anouk, 33 jaar

Hoi , we hebben besloten uit elkaar te gaan . Heel verdrietig maar helaas niet te voorkomen. Hoe vertellen we dit het beste aan onze kinderen (11,10,7,5 jaar) ? Ik hoop dat jullie , ervaringsdeskundige , goede tips voor mij hebben. Alvast bedankt

Weet het niet

Anoniem, 42 jaar

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen daarom vraag ik hier advies aan jullie. Ik ben 6 jaar gescheiden, 2 dochters van 11 en 12. Er was de eerste jaren een omgangsregeling. Kinderen hadden altijd veel moeite hiermee, vaak heimwee, huilen en boos als ze bij vader waren. Vader heeft vrij veel vriendinnen gehad, kinderen kregen dit ook allemaal mee. Vader is psychisch niet helemaal in orde, heeft ADD en ppd-nos. Omgangsregeling is sinds vorig jaar behoorlijk ingekort. Dit in samenspraak vader en CJG. Kinderen hadden al langere tijd aangegeven niet graag naar vader te willen. Nu is het zelfs zo dat de jongste helemaal niet meer wilt. Ze haat haar vader: zijn haar woorden, ze vindt hem egoistisch, geen leuke vader, is altijd boos etc. Als ik gedwongen wordt loop ik bij hem weg. En zij doet dat! Vader denkt dat ik negatief over hem praat maar dat is dus niet zo. Het lijkt alsof alles er nu uitkomt vd afgelopen jaren. Ze vertellen ook verhalen hoe het er altijd aan toe ging. Punt is vader heeft geen inzicht in zichzelf en kan moeilijk inleven. Hij legt het dan ook altijd bij mij neer. Ik twijfel of ik naar de rechter moet stappen. Kids willen wel brief schrijven. Jeugdzorg liever niet maar ook daar heb ik weleens aan gedacht. Misschien hebben jullie nog goede tips?

Weet het niet

Anoniem, 42 jaar

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen daarom vraag ik hier advies aan jullie. Ik ben 6 jaar gescheiden, 2 dochters van 11 en 12. Er was de eerste jaren een omgangsregeling. Kinderen hadden altijd veel moeite hiermee, vaak heimwee, huilen en boos als ze bij vader waren. Vader heeft vrij veel vriendinnen gehad, kinderen kregen dit ook allemaal mee. Vader is psychisch niet helemaal in orde, heeft ADD en ppd-nos. Omgangsregeling is sinds vorig jaar behoorlijk ingekort. Dit in samenspraak vader en CJG. Kinderen hadden al langere tijd aangegeven niet graag naar vader te willen. Nu is het zelfs zo dat de jongste helemaal niet meer wilt. Ze haat haar vader: zijn haar woorden, ze vindt hem egoistisch, geen leuke vader, is altijd boos etc. Als ik gedwongen wordt loop ik bij hem weg. En zij doet dat! Vader denkt dat ik negatief over hem praat maar dat is dus niet zo. Het lijkt alsof alles er nu uitkomt vd afgelopen jaren. Ze vertellen ook verhalen hoe het er altijd aan toe ging. Punt is vader heeft geen inzicht in zichzelf en kan moeilijk inleven. Hij legt het dan ook altijd bij mij neer. Ik twijfel of ik naar de rechter moet stappen. Kids willen wel brief schrijven. Jeugdzorg liever niet maar ook daar heb ik weleens aan gedacht. Misschien hebben jullie nog goede tips?

Een mooie tijd

Petra, 39 jaar

Hallo allemaal! Ik ben de moeder van twee kinderen, ze zijn 5 en 8 jaar. Hun vader en ik zijn 4 jaar uit elkaar, en ik heb sinds 3 jaar een heel leuke nieuwe vriend gevonden. Hij is ook een papa van 1 kindje. Het gaat samen allemaal heel erg goed, en wij willen graag gaan samenwonen. Wij denken dat we saampjes een heel fijn gezinnetje kunnen gaan vormen. Alleen is het wel een uurtje rijden. De papa van de kinderen vind dit niet goed. Toch hoop ik dat we het kunnen oplossen. Het zou dan de bedoeling dat de kinderen doordeweeks bij ons zijn, en elk weekend bij hun papa. Maar ze moeten dan dus wel naar een andere school, en doordeweeks trainen voor het voetbal bij een andere club dan waar ze voetballen. Wie van jullie is er ook verhuisd, en hoe vaak zie jij je vader nog? Moest je erg wennen? En hoe voelde je je? Ik hoor heel graag jullie verhalen, omdat deze mama zich natuurlijk ook wel een beetje schuldig voelt. Maar er wel zeker van is dat we een heel mooie tijd samen tegemoet kunnen gaan. Hartelijke groetjes!

Een mooie tijd

Petra, 39 jaar

Hallo allemaal! Ik ben de moeder van twee kinderen, ze zijn 5 en 8 jaar. Hun vader en ik zijn 4 jaar uit elkaar, en ik heb sinds 3 jaar een heel leuke nieuwe vriend gevonden. Hij is ook een papa van 1 kindje. Het gaat samen allemaal heel erg goed, en wij willen graag gaan samenwonen. Wij denken dat we saampjes een heel fijn gezinnetje kunnen gaan vormen. Alleen is het wel een uurtje rijden. De papa van de kinderen vind dit niet goed. Toch hoop ik dat we het kunnen oplossen. Het zou dan de bedoeling dat de kinderen doordeweeks bij ons zijn, en elk weekend bij hun papa. Maar ze moeten dan dus wel naar een andere school, en doordeweeks trainen voor het voetbal bij een andere club dan waar ze voetballen. Wie van jullie is er ook verhuisd, en hoe vaak zie jij je vader nog? Moest je erg wennen? En hoe voelde je je? Ik hoor heel graag jullie verhalen, omdat deze mama zich natuurlijk ook wel een beetje schuldig voelt. Maar er wel zeker van is dat we een heel mooie tijd samen tegemoet kunnen gaan. Hartelijke groetjes!

Rust

Rosalie, 35 jaar

Oef! We need help! Hallo, diegene die dit leest. We (ik ben een bonusmoeder en mijn vriend) hebben een probleem. Mijn vriend heeft 2 kinderen (8 en 14 jaar). De kinderen wonen bij de moeder en om de week komen de kinderen 4 dagen bij ons. Nu heeft de oudste een paar flinke ruzie gehad met de moeder. Ze is 1x weggelopen en heeft toen de nacht bij ons geslapen. Nu hebben ze weer hele erge ruzie en mijn bonusdochter mag de komende weken, misschien zelfs een half jaar niet meer terug naar de moeder. Heeft de moeder naar haar geroepen. Wij hebben gezegd, dat we erover willen nadenken, maar dat we de kinderen niet uit elkaar willen halen, dus als de oudste komt, dan komt de jongste ook. Wij vinden t belangrijk dat een broer/zus niet uit elkaar worden gehaald. De moeder vindt dit geen goed idee, want met de jongste heeft ze geen problemen. Ik ben het hier eigenlijk niet mee eens. Het gezin is al deels uit elkaar getrokken om de ouders zijn gescheiden en dan ga je een broer/zus ook nog uit elkaar halen. Ik heb zelf geen kinderen, maar ik houd van deze kinderen heel veel en ik wil het beste voor ze. Wat vinden jullie? Heeft 1 van jullie dit een keer meegemaakt? Vinden jullie dat een broer en een zus uit elkaar mogen worden gehaald? Ook al is om de jongste en de moeder wat rust te geven? De leraar en wij vinden dat een professionele hulp moet worden ingeschakeld om moeder en dochter weer tot elkaar te laten komen, maar we willen ook rust voor de jongste. Hopelijk kunnen jullie ons met jullie ervaringen helpen! Alvast bedankt!

Rust

Rosalie, 35 jaar

Oef! We need help! Hallo, diegene die dit leest. We (ik ben een bonusmoeder en mijn vriend) hebben een probleem. Mijn vriend heeft 2 kinderen (8 en 14 jaar). De kinderen wonen bij de moeder en om de week komen de kinderen 4 dagen bij ons. Nu heeft de oudste een paar flinke ruzie gehad met de moeder. Ze is 1x weggelopen en heeft toen de nacht bij ons geslapen. Nu hebben ze weer hele erge ruzie en mijn bonusdochter mag de komende weken, misschien zelfs een half jaar niet meer terug naar de moeder. Heeft de moeder naar haar geroepen. Wij hebben gezegd, dat we erover willen nadenken, maar dat we de kinderen niet uit elkaar willen halen, dus als de oudste komt, dan komt de jongste ook. Wij vinden t belangrijk dat een broer/zus niet uit elkaar worden gehaald. De moeder vindt dit geen goed idee, want met de jongste heeft ze geen problemen. Ik ben het hier eigenlijk niet mee eens. Het gezin is al deels uit elkaar getrokken om de ouders zijn gescheiden en dan ga je een broer/zus ook nog uit elkaar halen. Ik heb zelf geen kinderen, maar ik houd van deze kinderen heel veel en ik wil het beste voor ze. Wat vinden jullie? Heeft 1 van jullie dit een keer meegemaakt? Vinden jullie dat een broer en een zus uit elkaar mogen worden gehaald? Ook al is om de jongste en de moeder wat rust te geven? De leraar en wij vinden dat een professionele hulp moet worden ingeschakeld om moeder en dochter weer tot elkaar te laten komen, maar we willen ook rust voor de jongste. Hopelijk kunnen jullie ons met jullie ervaringen helpen! Alvast bedankt!

Haar eigen plekje

Suus, 44 jaar

Hallo allemaal, Mijn dochter van 15 jaar heeft gisteren uit het niets medegedeeld dat zij niet meer bij mij wil wonen. Ze geeft aan dat ze niet lekker in haar vel zit en dat ze bij mij niet haar eigen plekje heeft en dat zij vindt dat mijn vriend soms niet aardig op mij reageert. Ze wil daarom bij papa gaan wonen tot de zomervakantie om te kijken of dat haar stress oplost. Ik ben er kapot van van verdriet, zeker om dat ik helemaal geen slechte relatie met haar heb. Ik snap dat zij niet lekker in haar vel zit, haar oma (mijn moeder) heeft borstkanker en haar opa (mijn vader) wordt heel snel heel dement, allemaal niet leuke dingen als je 15 bent. Mijn ex-man (waar ik een goeie relatie mee heb, dacht ik) woont in ons oude huis, hij heeft ook een vriendin maar woont niet samen. Onze dochter heeft daar nog haar eigen kamer en dus alle plek en ruimte. Ik woon samen met mijn vriend, hij heeft 2 kinderen die we om het weekend hebben en 2 avonden in de week. Het huis staat te koop zodat we samen een nieuw huis met meer plek kunnen gaan zoeken maar helaas heb je geen invloed op de verkoop van een huis. Ik snap dus ook nog wel dat ze niet helemaal op haar plek zit nu, maar dat is dus tijdelijk. Ik begrijp niet waarom er geen overleg is geweest en ik ben er zo verdrietig van. Ik snap echt dat ik mijn dochter niet kan dwingen om bij mij te zijn maar om haar van co-ouderschap naar maar 1x per 14 dagen een weekend te zien daar krijg ik gewoon bijna een paniekaanval van. Daarbij wil ik graag blijven praten en niet dat alles nu kapot is tussen ons maar ik besef mijzelf ook dat ik op mijn tenen ga lopen omdat ik bang ben dat zij dan helemaal weg is. Heeft iemand tips hoe ik hier mee om moet gaan of advies. Alles is welkom en alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Haar eigen plekje

Suus, 44 jaar

Hallo allemaal, Mijn dochter van 15 jaar heeft gisteren uit het niets medegedeeld dat zij niet meer bij mij wil wonen. Ze geeft aan dat ze niet lekker in haar vel zit en dat ze bij mij niet haar eigen plekje heeft en dat zij vindt dat mijn vriend soms niet aardig op mij reageert. Ze wil daarom bij papa gaan wonen tot de zomervakantie om te kijken of dat haar stress oplost. Ik ben er kapot van van verdriet, zeker om dat ik helemaal geen slechte relatie met haar heb. Ik snap dat zij niet lekker in haar vel zit, haar oma (mijn moeder) heeft borstkanker en haar opa (mijn vader) wordt heel snel heel dement, allemaal niet leuke dingen als je 15 bent. Mijn ex-man (waar ik een goeie relatie mee heb, dacht ik) woont in ons oude huis, hij heeft ook een vriendin maar woont niet samen. Onze dochter heeft daar nog haar eigen kamer en dus alle plek en ruimte. Ik woon samen met mijn vriend, hij heeft 2 kinderen die we om het weekend hebben en 2 avonden in de week. Het huis staat te koop zodat we samen een nieuw huis met meer plek kunnen gaan zoeken maar helaas heb je geen invloed op de verkoop van een huis. Ik snap dus ook nog wel dat ze niet helemaal op haar plek zit nu, maar dat is dus tijdelijk. Ik begrijp niet waarom er geen overleg is geweest en ik ben er zo verdrietig van. Ik snap echt dat ik mijn dochter niet kan dwingen om bij mij te zijn maar om haar van co-ouderschap naar maar 1x per 14 dagen een weekend te zien daar krijg ik gewoon bijna een paniekaanval van. Daarbij wil ik graag blijven praten en niet dat alles nu kapot is tussen ons maar ik besef mijzelf ook dat ik op mijn tenen ga lopen omdat ik bang ben dat zij dan helemaal weg is. Heeft iemand tips hoe ik hier mee om moet gaan of advies. Alles is welkom en alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Overdracht

Koen, 36 jaar

Hallo kinderen en jonge volwassenen, Mijn ex en ik zijn nu 1,5 jaar gescheiden en we hebben 2 dochters van 6 en 9 jaar. We hebben co-ouderschap over onze dochters en alles verloopt redelijk behalve dat mijn ex mij volkomen negeert tijdens de overdrachts momenten. Gelukkig gaan de meeste via school maar niet allemaal. Ik zie en voel dat dat mijn kinderen zeer veel pijn doet en daarom doe ik altijd vriendelijk en normaal tegen mijn ex maar ik heb moeite om hier mee om te gaan. Hebben jullie misschien tips voor mij en/ of mijn ex partner? Met vriendelijke groet, Koen

Overdracht

Koen, 36 jaar

Hallo kinderen en jonge volwassenen, Mijn ex en ik zijn nu 1,5 jaar gescheiden en we hebben 2 dochters van 6 en 9 jaar. We hebben co-ouderschap over onze dochters en alles verloopt redelijk behalve dat mijn ex mij volkomen negeert tijdens de overdrachts momenten. Gelukkig gaan de meeste via school maar niet allemaal. Ik zie en voel dat dat mijn kinderen zeer veel pijn doet en daarom doe ik altijd vriendelijk en normaal tegen mijn ex maar ik heb moeite om hier mee om te gaan. Hebben jullie misschien tips voor mij en/ of mijn ex partner? Met vriendelijke groet, Koen

Vechtscheiding

Gerry Raaijmakers, 63 jaar

Onze zoon komt in een vechtscheiding wat kunnen wij als ouders doen ? Of wat moeten wij nu juist niet.doen? De ouders van de schoondochter zijn officieel nog steeds niet op de hoogte Het speelt nu al eeniet jaar maar recentelijk heeft onze zoon laten weten dat hij niet verder wil en kan. Hij benadrukt dat alles geregeld moet worden voor de kinde ren..die wij eigenlijk al bijna nooit zien. Vragen eb gevoelens

Vechtscheiding

Gerry Raaijmakers, 63 jaar

Onze zoon komt in een vechtscheiding wat kunnen wij als ouders doen ? Of wat moeten wij nu juist niet.doen? De ouders van de schoondochter zijn officieel nog steeds niet op de hoogte Het speelt nu al eeniet jaar maar recentelijk heeft onze zoon laten weten dat hij niet verder wil en kan. Hij benadrukt dat alles geregeld moet worden voor de kinde ren..die wij eigenlijk al bijna nooit zien. Vragen eb gevoelens

Kinderen voor alles

Ronny, 51 jaar

Een uitstekend forum, kinderen zijn de grootste " verliezers " van een vechtscheiding . Aan mijn dochter van toen 17 werd door de advocate van mijn ex - vrouw gevraagd nadat onze vechtscheiding eindelijk was afgerond of mijn dochter wilde procederen tegen haar eigen papa om zo kinderalimentatie af te dwingen. Deze actie vind ik als vader ronduit verwerpelijk van een advocate die zich familierechtadvocate noemt. Ik betaalde ondanks de zeer zware financiele situatie al vrijwillig mee aan t onderhoud van mijn dochter . Wat was ik TROTS op mijn dochter toen ze deze advocate er op wees : dat hoeft niet , mijn vader draagt al bij aan mijn levensonderhoud . Treurig dat zulke advocaten over de ruggen van kinderen vechtscheidingen in stand houden / verlengen. Daarom hangt mijn zelf verzonnen tekst aan de muur : Alles voor de kinderen De kinderen voor alles En zo heb ik getracht vader te blijven voor mijn onschuldige kinderen in omstandigheden waar ZIJ niet voor kozen . En de kinderen hebben het laatste oordeel , niet de advocaat , niet de rechter , de omgang met beide kinderen is super , ben dankbaar en trots op zulke kids !! Een trotse vader uit t midden des lands !

Kinderen voor alles

Ronny, 51 jaar

Een uitstekend forum, kinderen zijn de grootste " verliezers " van een vechtscheiding . Aan mijn dochter van toen 17 werd door de advocate van mijn ex - vrouw gevraagd nadat onze vechtscheiding eindelijk was afgerond of mijn dochter wilde procederen tegen haar eigen papa om zo kinderalimentatie af te dwingen. Deze actie vind ik als vader ronduit verwerpelijk van een advocate die zich familierechtadvocate noemt. Ik betaalde ondanks de zeer zware financiele situatie al vrijwillig mee aan t onderhoud van mijn dochter . Wat was ik TROTS op mijn dochter toen ze deze advocate er op wees : dat hoeft niet , mijn vader draagt al bij aan mijn levensonderhoud . Treurig dat zulke advocaten over de ruggen van kinderen vechtscheidingen in stand houden / verlengen. Daarom hangt mijn zelf verzonnen tekst aan de muur : Alles voor de kinderen De kinderen voor alles En zo heb ik getracht vader te blijven voor mijn onschuldige kinderen in omstandigheden waar ZIJ niet voor kozen . En de kinderen hebben het laatste oordeel , niet de advocaat , niet de rechter , de omgang met beide kinderen is super , ben dankbaar en trots op zulke kids !! Een trotse vader uit t midden des lands !

Een andere regeling

Jennifer, 23 jaar

Mijn ex en ik zitten nu in een positie waarin we werken aan een goede regeling voor ons zoontje van 3. Mijn ex vind co-ouderschap geen meerwaarde hebben. Nu vraag ik mij af wat jullie als kinderen hadden gewild als jullie ouders jouw advies hadden gevraagd qua omgangsregeling. We kunnen zelf niet echt vragen wat ons zoontje wilt. Vandaar dat ik via deze weg wat informatie wol inwinnen. 50/50 bij beide ouders of een andere regeling?

Een andere regeling

Jennifer, 23 jaar

Mijn ex en ik zitten nu in een positie waarin we werken aan een goede regeling voor ons zoontje van 3. Mijn ex vind co-ouderschap geen meerwaarde hebben. Nu vraag ik mij af wat jullie als kinderen hadden gewild als jullie ouders jouw advies hadden gevraagd qua omgangsregeling. We kunnen zelf niet echt vragen wat ons zoontje wilt. Vandaar dat ik via deze weg wat informatie wol inwinnen. 50/50 bij beide ouders of een andere regeling?