Forum speciaal voor gescheiden ouders
Heb je een vraag over hoe jouw kinderen het ervaren om op te groeien met gescheiden ouders? Deel ‘m hier! Jongeren die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, reageren vanuit hun kindperspectief op jouw bericht. Zij weten hoe het voelt en delen graag hun eigen ervaringen met jou. Let op: ze kunnen alleen reageren op vragen die gaan over kinderen.
Onderwerp 👉
1839 vragen
Sorteer op

Zoek op het Forum naar vragen van anderen
Het moeilijkste gesprek
Tamara, 36 jaar
Mijn man en ik hebben 3 dagen geleden besloten om te gaan scheiden.
Hij wil het vanavond al aan de kinderen (4 en 9 jaar oud) vertellen, zonder dat wij hier overleg over hebben gehad en zonder dat wij een voor de kinderen te begrijpen en eenduidig verhaal hebben.
Ik wacht liever met vertellen tot we meer weten, want zeker onze oudste zal met vragen komen, die wij nu, op dit moment, nog niet kunnen beantwoorden.
Wat is wijsheid?
Het zo snel mogelijk vertellen of beter even wachten?
Het moeilijkste gesprek
Tamara, 36 jaar
Mijn man en ik hebben 3 dagen geleden besloten om te gaan scheiden.
Hij wil het vanavond al aan de kinderen (4 en 9 jaar oud) vertellen, zonder dat wij hier overleg over hebben gehad en zonder dat wij een voor de kinderen te begrijpen en eenduidig verhaal hebben.
Ik wacht liever met vertellen tot we meer weten, want zeker onze oudste zal met vragen komen, die wij nu, op dit moment, nog niet kunnen beantwoorden.
Wat is wijsheid?
Het zo snel mogelijk vertellen of beter even wachten?
Kan hem niet bereiken
, 45 jaar
Mijn zoon durft /mag/ wil niet met me communiceren als hij bij mama vertoeft ?
Hij vroeg aan mij een iphone als cadeau voor zijn communie. Nadat hij dit met zijn mama had besproken heeft hij er een gekregen.
Toen hij die voor het eerst meenam bij mama werd deze hem ontnomen en sindsdien mag hij deze niet meer meenemen. Mama en vooral stiefpapa beweren dat ik dit toestel zou hebben gesabboteerd zodanig dat ik hen kan afluisteren.
Omdat hij via deze gsm contact had met zijn vrienden is mijn zoon met zijn mama overeengekomen dat hij een andere gsm zou kopen voor bij haar en ze zou delen in de kosten voor de de aankoop hiervan.
Ik kan hem op deze gsm bij mama nauwelijks bereiken. Hij reageert niet of heel weinig. Wanneer ik hem hierover aanspreek bouwt hij een muur om zich heen en heb ik dusdanig nog geen enkele duidelijke verklaring gekregen.
Mijn zoon wordt 13j en ik mag toch vinden dat het stilaan tijd wordt dat hij leert van zich af te bijten ? De vechtscheiding duurt nu al meer dan 6 jaar.
Kan hem niet bereiken
, 45 jaar
Mijn zoon durft /mag/ wil niet met me communiceren als hij bij mama vertoeft ?
Hij vroeg aan mij een iphone als cadeau voor zijn communie. Nadat hij dit met zijn mama had besproken heeft hij er een gekregen.
Toen hij die voor het eerst meenam bij mama werd deze hem ontnomen en sindsdien mag hij deze niet meer meenemen. Mama en vooral stiefpapa beweren dat ik dit toestel zou hebben gesabboteerd zodanig dat ik hen kan afluisteren.
Omdat hij via deze gsm contact had met zijn vrienden is mijn zoon met zijn mama overeengekomen dat hij een andere gsm zou kopen voor bij haar en ze zou delen in de kosten voor de de aankoop hiervan.
Ik kan hem op deze gsm bij mama nauwelijks bereiken. Hij reageert niet of heel weinig. Wanneer ik hem hierover aanspreek bouwt hij een muur om zich heen en heb ik dusdanig nog geen enkele duidelijke verklaring gekregen.
Mijn zoon wordt 13j en ik mag toch vinden dat het stilaan tijd wordt dat hij leert van zich af te bijten ? De vechtscheiding duurt nu al meer dan 6 jaar.
Hoe vertellen we dit
Delpine, 39 jaar
Fijn als jullie met me mee willen denken over het volgende: mijn twee zonen weten nog niet dat hun vader niet gelukkig is in zijn relatie met mij, maar denken dat het komt door het overlijden van hun opa. Hun vader woont al 1,5 maand ergens anders en hij heeft aangegeven definitief uit elkaar te willen met mij. De jongens zijn 11 en 8 jaar. Ik wil de jongens graag vertellen dat hun vader niet meer thuis komt wonen, zodat ze geen valse hoop hebben. Kunnen we dit het beste vertellen met of zonder een kinderpsycholoog er bij? En heb je misschien nog andere tips?
Hoe vertellen we dit
Delpine, 39 jaar
Fijn als jullie met me mee willen denken over het volgende: mijn twee zonen weten nog niet dat hun vader niet gelukkig is in zijn relatie met mij, maar denken dat het komt door het overlijden van hun opa. Hun vader woont al 1,5 maand ergens anders en hij heeft aangegeven definitief uit elkaar te willen met mij. De jongens zijn 11 en 8 jaar. Ik wil de jongens graag vertellen dat hun vader niet meer thuis komt wonen, zodat ze geen valse hoop hebben. Kunnen we dit het beste vertellen met of zonder een kinderpsycholoog er bij? En heb je misschien nog andere tips?
Woonplaats
Anna, 35 jaar
Hoi,
Ik kan advies gebruiken.
Ben gescheiden (al 6 jaar) moeder van twee kinderen. Een meisje van 10 jaar en een jongen van 8 jaar.
Ik heb inmiddels een vaste relatie (3 jaar). Mijn partner heeft ook 2 kinderen. Een meisje van 17 jaar en een zoon van 15 jaar.
Wij willen onze gezinnen samenvoegen door samen te wonen. Wij hebben de wens centraal te gaan wonen, tussen de huidige woonlocaties in. Alle kinderen hebben aangegeven het liefst in hun huidige woonplaatsen te willen blijven. Gelukkig gaat het onderling tussen de kinderen goed vinden en wij als stiefouders hebben goede relaties met de stiefkinderen (op enkele kleine details na). De ex- partner van mijn huidige vriend heeft geen problemen met de verhuizing. Mijn ex-partner wel. In een gesprek heeft hij te kennen gegeven dat hij het niet in het belang van de kinderen vindt dat ik zou verhuizen. Zo vindt hij dat de kinderen op hun huidige school moeten blijven, clubjes en de omgang niet minder of anders dan nu. De omgang is als het volgt: elke woensdag na school haalt de vader van mijn kinderen de kinderen uit school, ze slapen bij hem en donderdagochtend brengt hij ze naar school. Om de week heeft hij ook de kinderen en brengt de kinderen maandagochtend naar school. Helaas heb ik niet zo een goede communicatie met mijn ex-partner. Wie heeft voor mij advies of raad?
Woonplaats
Anna, 35 jaar
Hoi,
Ik kan advies gebruiken.
Ben gescheiden (al 6 jaar) moeder van twee kinderen. Een meisje van 10 jaar en een jongen van 8 jaar.
Ik heb inmiddels een vaste relatie (3 jaar). Mijn partner heeft ook 2 kinderen. Een meisje van 17 jaar en een zoon van 15 jaar.
Wij willen onze gezinnen samenvoegen door samen te wonen. Wij hebben de wens centraal te gaan wonen, tussen de huidige woonlocaties in. Alle kinderen hebben aangegeven het liefst in hun huidige woonplaatsen te willen blijven. Gelukkig gaat het onderling tussen de kinderen goed vinden en wij als stiefouders hebben goede relaties met de stiefkinderen (op enkele kleine details na). De ex- partner van mijn huidige vriend heeft geen problemen met de verhuizing. Mijn ex-partner wel. In een gesprek heeft hij te kennen gegeven dat hij het niet in het belang van de kinderen vindt dat ik zou verhuizen. Zo vindt hij dat de kinderen op hun huidige school moeten blijven, clubjes en de omgang niet minder of anders dan nu. De omgang is als het volgt: elke woensdag na school haalt de vader van mijn kinderen de kinderen uit school, ze slapen bij hem en donderdagochtend brengt hij ze naar school. Om de week heeft hij ook de kinderen en brengt de kinderen maandagochtend naar school. Helaas heb ik niet zo een goede communicatie met mijn ex-partner. Wie heeft voor mij advies of raad?
Verhuizen
Patrick, 41 jaar
Ben al enige tijd gescheiden heb co ouderschap en mijn ex-partner en ik wonen in een straal van 5 km bij elkaar vandaan. Dit hebben we toen ook bewust zo afgesproken.
Mijn jongste zoon wordt komende zomer 12 en moeder laat zo af en toe doorschemeren te willen verhuizen naar haar nieuwe vriend 100 km verderop.
Mag dit zomaar?
Verhuizen
Patrick, 41 jaar
Ben al enige tijd gescheiden heb co ouderschap en mijn ex-partner en ik wonen in een straal van 5 km bij elkaar vandaan. Dit hebben we toen ook bewust zo afgesproken.
Mijn jongste zoon wordt komende zomer 12 en moeder laat zo af en toe doorschemeren te willen verhuizen naar haar nieuwe vriend 100 km verderop.
Mag dit zomaar?
De beste zorgen
Joeri, jaar
Hoi, tja , het is een ingewikkelde situatie die zich voordoet maar ik zal het in een notendop proberen te schetsen. Heb een zoontje van 5jaar en hij woont bij zijn moeder met nieuwe partner. Er is reeds vanalles gebeurt in de loop der afgelopen 3 jaar maar vorig weekend was echt een moeilijke situatie. Ik was 17minuten te laat (bus gemist) bij de moeder. Partner van de moeder vliegt naar buiten waar Maiko (zoontje) bij is n en begint me af te kraken. Maiko begon te wenen en ik heb me rustig gehouden maar vanbinnen kookte ik. Er zijn allerlei details die best belangrijk zijn om een totaalbeeld te vormen maar ik wil eerst weten of jullie me hierin verder kunnen helpen. Ik heb wel een advocaat wat betreft de zaken die via het gerecht geregeld worden zoals de bezoekregeling maar dat is allemaal slechts juridisch, ik wil graag dat mijn zoontje de beste zorgen krijgt. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen en zo ja, dan zal ik de situatie gedetailleerd uitleggen. Indien dit niet is wat jullie doen , probeer me dan door te verwijzen naar een dienst aub. Alvast bedankt, vriendelijke groeten Joeri
De beste zorgen
Joeri, jaar
Hoi, tja , het is een ingewikkelde situatie die zich voordoet maar ik zal het in een notendop proberen te schetsen. Heb een zoontje van 5jaar en hij woont bij zijn moeder met nieuwe partner. Er is reeds vanalles gebeurt in de loop der afgelopen 3 jaar maar vorig weekend was echt een moeilijke situatie. Ik was 17minuten te laat (bus gemist) bij de moeder. Partner van de moeder vliegt naar buiten waar Maiko (zoontje) bij is n en begint me af te kraken. Maiko begon te wenen en ik heb me rustig gehouden maar vanbinnen kookte ik. Er zijn allerlei details die best belangrijk zijn om een totaalbeeld te vormen maar ik wil eerst weten of jullie me hierin verder kunnen helpen. Ik heb wel een advocaat wat betreft de zaken die via het gerecht geregeld worden zoals de bezoekregeling maar dat is allemaal slechts juridisch, ik wil graag dat mijn zoontje de beste zorgen krijgt. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen en zo ja, dan zal ik de situatie gedetailleerd uitleggen. Indien dit niet is wat jullie doen , probeer me dan door te verwijzen naar een dienst aub. Alvast bedankt, vriendelijke groeten Joeri
Ze mist ons
, 38 jaar
Mijn dochter was 2 toen haar ouders uit elkaar gingen. Nu is ze 8 en als ze bij haar papa is, mist ze haar mama als ze moet gaan slapen en andersom. Hoe kan ik haar hiermee helpen? Ik heb al knuffels voorzien van een shirtje met een foto van mij en 1 van papa. Maar dat helpt een beetje.
Ze mist ons
, 38 jaar
Mijn dochter was 2 toen haar ouders uit elkaar gingen. Nu is ze 8 en als ze bij haar papa is, mist ze haar mama als ze moet gaan slapen en andersom. Hoe kan ik haar hiermee helpen? Ik heb al knuffels voorzien van een shirtje met een foto van mij en 1 van papa. Maar dat helpt een beetje.
Wanhopig
Lieke, 49 jaar
Mijn oudste dochter wil haar vader niet meer zien omdat hij zo weinig betrokken is bij haar leven. Tussen de bezoekregeling heeft hij nauwelijks aandacht voor haar, als ze moeite heeft om zich aan te passen aan zijn nieuwe leven (ze heeft autisme) scheldt hij haar uit en brengt haar naar mij. Ze is alleen welkom als ze zich 'gedraagt' en dat betekent niet zeggen wat ze zelf voelt en vindt. Als ze dat toch doet verwijt hij mij dat ik haar tegen hem opstook. Ook toen ze aangaf dat ze zo'n moeite heeft met de scheiding en hem mist, als ze hem zo weinig ziet (dus ze was niet boos) moest ze 'niet zo zielig doen, ineens'..... De middelste dochter heeft 1x tegen hem gezegd dat ze het niet zo fijn vond dat nieuwe vriendin er altijd bij was als zij bij hem was, omdat ze hem maar zo weinig ziet. Hij was furieus en heeft gezegd dat ze nu hij.' eindelijk gelukkig was' hem zijn geluk. niet gunde. Ze zegt nu nergens meer iets over en accepteert, itt tot haar zus, dat hij tussen de weekenden dat ze daar is, haar totaal negeert. Haar eindexamen, aanmelding nieuwe school, stages, hij vraagt nergens naar, verzet steeds weekenden zodat ze m nog langer niet ziet, kortom de afstand wordt alsmaar groter terwijl zij zich dus wel 'netjes gedraagt'. De jongste probeert iedere avond te bellen maar steeds verzet hij de tijden zodat ze de hele dag zenuwachtig mijn telefoon checkt of er iets veranderd is. Ook heeft hij, ondanks het ouderschapsplan, alle paas-, mei-, herfst-, en carnavalsvakanties gecanceled zodat ze hem nu dus nog maar heel weinig kan zien. In de weekenden dat ze daar wel is gaat hij alleen boodschappen met haar halen, verder ondernemen ze niks, hij zit achter tv, computer of mobiel en zij speelt alleen. Ze durft niks te zeggen (ze heeft hier al enkele keren om hulp gevraagd, maar jullie adviseren altijd met haar vader te gaan praten en dat durft ze dus niet omdat hij, toen haar zussen dat probeerden, ze zag dat hij de ene naar mij terugbracht en op de ander heel boos werd omdat ze hem zijn geluk niet gunde).
Ik probeer me, zoals jullie adviseren, overal buiten te houden en hem niet af te vallen, maar. ik vind t heel moeilijk en verdrietig dat ze dan niemand hebben om hun verdriet, boosheid en pijn naar te uiten. Ik kan alleen masr zeggen dat ik zie dat ze t moeilijk hebben en ze troosten, maar de situatie blijft gewoon hetzelfde en ze raken hun vader steeds meer kwijt zonder reden of aanleiding. Hij lijkt ze wel gewoon te vergeten als ze uit beeld zijn.
Ik heb natuurlijk al talloze gesprekken met hem gehad maar ook ik gun hem zijn geluk niet, ben jsloers en wil zijn kinderen van hem afpakken, in zijn ogen. Terwijl ik, als dat mijn doel zou zijn, ik beter geen gesprekken met hem hierover kan hebben want zonder mijn inmenging zouden ze ws nooit meer bij hem komen. Door mij hoort hij nog iets over en vsn hen en is er een bezoekregeling.
Ik word hier wel echt wanhopig van. Hoe gaat hij nu toch inzien hoeveel pijn hij zijn kinderen doet met dit gedrag? Het lijkt wel of alle gescheiden vaders hun kinderen missen en meer tijd met ze door willen brengen en mijn kinderen nu net n vader hebben getroffen die dat niet wil..... What to do???
Wanhopig
Lieke, 49 jaar
Mijn oudste dochter wil haar vader niet meer zien omdat hij zo weinig betrokken is bij haar leven. Tussen de bezoekregeling heeft hij nauwelijks aandacht voor haar, als ze moeite heeft om zich aan te passen aan zijn nieuwe leven (ze heeft autisme) scheldt hij haar uit en brengt haar naar mij. Ze is alleen welkom als ze zich 'gedraagt' en dat betekent niet zeggen wat ze zelf voelt en vindt. Als ze dat toch doet verwijt hij mij dat ik haar tegen hem opstook. Ook toen ze aangaf dat ze zo'n moeite heeft met de scheiding en hem mist, als ze hem zo weinig ziet (dus ze was niet boos) moest ze 'niet zo zielig doen, ineens'..... De middelste dochter heeft 1x tegen hem gezegd dat ze het niet zo fijn vond dat nieuwe vriendin er altijd bij was als zij bij hem was, omdat ze hem maar zo weinig ziet. Hij was furieus en heeft gezegd dat ze nu hij.' eindelijk gelukkig was' hem zijn geluk. niet gunde. Ze zegt nu nergens meer iets over en accepteert, itt tot haar zus, dat hij tussen de weekenden dat ze daar is, haar totaal negeert. Haar eindexamen, aanmelding nieuwe school, stages, hij vraagt nergens naar, verzet steeds weekenden zodat ze m nog langer niet ziet, kortom de afstand wordt alsmaar groter terwijl zij zich dus wel 'netjes gedraagt'. De jongste probeert iedere avond te bellen maar steeds verzet hij de tijden zodat ze de hele dag zenuwachtig mijn telefoon checkt of er iets veranderd is. Ook heeft hij, ondanks het ouderschapsplan, alle paas-, mei-, herfst-, en carnavalsvakanties gecanceled zodat ze hem nu dus nog maar heel weinig kan zien. In de weekenden dat ze daar wel is gaat hij alleen boodschappen met haar halen, verder ondernemen ze niks, hij zit achter tv, computer of mobiel en zij speelt alleen. Ze durft niks te zeggen (ze heeft hier al enkele keren om hulp gevraagd, maar jullie adviseren altijd met haar vader te gaan praten en dat durft ze dus niet omdat hij, toen haar zussen dat probeerden, ze zag dat hij de ene naar mij terugbracht en op de ander heel boos werd omdat ze hem zijn geluk niet gunde).
Ik probeer me, zoals jullie adviseren, overal buiten te houden en hem niet af te vallen, maar. ik vind t heel moeilijk en verdrietig dat ze dan niemand hebben om hun verdriet, boosheid en pijn naar te uiten. Ik kan alleen masr zeggen dat ik zie dat ze t moeilijk hebben en ze troosten, maar de situatie blijft gewoon hetzelfde en ze raken hun vader steeds meer kwijt zonder reden of aanleiding. Hij lijkt ze wel gewoon te vergeten als ze uit beeld zijn.
Ik heb natuurlijk al talloze gesprekken met hem gehad maar ook ik gun hem zijn geluk niet, ben jsloers en wil zijn kinderen van hem afpakken, in zijn ogen. Terwijl ik, als dat mijn doel zou zijn, ik beter geen gesprekken met hem hierover kan hebben want zonder mijn inmenging zouden ze ws nooit meer bij hem komen. Door mij hoort hij nog iets over en vsn hen en is er een bezoekregeling.
Ik word hier wel echt wanhopig van. Hoe gaat hij nu toch inzien hoeveel pijn hij zijn kinderen doet met dit gedrag? Het lijkt wel of alle gescheiden vaders hun kinderen missen en meer tijd met ze door willen brengen en mijn kinderen nu net n vader hebben getroffen die dat niet wil..... What to do???
Is dat verstandig
Ace, 45 jaar
Is het verstandig dat mn ex nu al na 2 maanden haar nieuwe lover voorsteld aan onze kind van 10??? Terwijl we nog een een huis leven ...
Is dat verstandig
Ace, 45 jaar
Is het verstandig dat mn ex nu al na 2 maanden haar nieuwe lover voorsteld aan onze kind van 10??? Terwijl we nog een een huis leven ...
Via de kinderen
Coos, 32 jaar
Goedendag,
Ik ben moeder van twee kinderen, 10 en 7 jaar. We zijn vier jaar geleden gescheiden. Het oudste kind heeft een andere biologische vader. Het gaat niet goed in de communicatie tussen de vader en mij. Hij zet de kinderen tegen mij op, verteld constant negatieve dingen over mij tegen de kinderen ook waar ik bij ben, trekt de jongste voor en er is sprake van ouder verwijdering richting mij. Ik heb besloten om aan de rechter een verminderde omgang te vragen.
Het lijkt mij persoonlijk verschrikkelijk om te horen dat je moeder wil dat je minder bij je vader bent. Ik wil hierbij jullie advies en tips vragen.
Hoe vertel ik het de kinderen op een goede manier?
Hoe ga ik om de boosheid die mijn besluit losmaakt bij de vader van de kinderen en die via de kinderen bij mij terecht komt?
Hoe ga ik het beste om met de boosheid en vragen die de kinderen voelen en hebben?
Alvast heel erg bedankt voor de reacties.
Vriendelijke groet,
Coos
Via de kinderen
Coos, 32 jaar
Goedendag,
Ik ben moeder van twee kinderen, 10 en 7 jaar. We zijn vier jaar geleden gescheiden. Het oudste kind heeft een andere biologische vader. Het gaat niet goed in de communicatie tussen de vader en mij. Hij zet de kinderen tegen mij op, verteld constant negatieve dingen over mij tegen de kinderen ook waar ik bij ben, trekt de jongste voor en er is sprake van ouder verwijdering richting mij. Ik heb besloten om aan de rechter een verminderde omgang te vragen.
Het lijkt mij persoonlijk verschrikkelijk om te horen dat je moeder wil dat je minder bij je vader bent. Ik wil hierbij jullie advies en tips vragen.
Hoe vertel ik het de kinderen op een goede manier?
Hoe ga ik om de boosheid die mijn besluit losmaakt bij de vader van de kinderen en die via de kinderen bij mij terecht komt?
Hoe ga ik het beste om met de boosheid en vragen die de kinderen voelen en hebben?
Alvast heel erg bedankt voor de reacties.
Vriendelijke groet,
Coos

2