Logo Villa pinedo small

Hij geeft amper nog om mij

Anoniem, 15 jaar

Rechten
Ik zit in een rot situatie thuis, gescheiden ouders. Ik wil misschien afstand doen van mijn vader. De situatie is zo vervelend. Hij geeft amper nog om mij, hij heeft een nieuw kind en er is weer een kind onderweg. Hij heeft een schuld van 200.000 euro. Wat zijn mijn rechten met afstand doen, als ik het eventueel zou willen doen?
OF

Reacties (1)

Dara

bijna 11 jaar geleden

Dat is inderdaad een ontzettend vervelende situatie. Ik snap ook dat je zo afstand wilt doen van je vader, maar zorg dat je hier wel eerst goed over nadenkt. Dit is een belangrijke beslissing, misschien kan je eerst contact opnemen met je vader en duidelijk maken aan hem hoe dit voor jou voelt. Grote kans dat hij niet eens doorheeft dat jij je zo aan de kant gezet voelt. Je kan dit direct met hem bespreken, maar je kan natuurlijk ook een brief of een email sturen als je dat makkelijker vindt. Doe vooral waar jij je fijn bij voelt. Zorg verder ook dat je iemand anders hebt om mee te praten hierover, iemand waarbij jij je veilig voelt. De vertrouwenspersoon op school is altijd een handige optie; iemand die zich geheel aan jou weidt, en die ook kan helpen als er iets mis gaat op school door je situatie. Als je toch besluit om echt afstand te nemen van je vader is er nog een verdere keuze tot hoever je dit wilt doen. Wat je namelijk ten eerste kan proberen te doen is zijn gezag wegnemen. Gezag heeft te maken met officieel ouderschap als het ware, het betekent dat hij een deel is van bepaalde beslissingen in jouw leven. Als je dat gezag zou weghalen zou je moeder vol gezag hebben, en zouden zulke beslissingen alleen bij haar liggen. Een verder niveau is wettelijk vaderschap. Als je vader geen gezag meer over jou zou hebben zou hij wettelijk nog wel je vader zijn. Maar dit zou je ook kunnen proberen te veranderen (‘vernietigen van de erkenning’ heet dit). Voor beide van deze dingen moet hij of akkoord gaan met de verandering, of het moet door een rechter besloten worden in een rechtszaak. Zo’n rechtszaak kan jij niet beginnen omdat je minderjarig bent, dit zou je moeder dus voor je moeten doen. Als er eenmaal zo’n rechtszaak is begonnen kan jij hierin invloed hebben door op kindergesprek te gaan met de rechter, en eventueel een bijzonder curator aan te vragen. Een bijzonder curator is een soort kinderadvocaat. Zo’n persoon vertegenwoordigt jou in de rechtszaak en spreekt dan namens jou (je hebt dan meetings samen om te bespreken wat jouw mening inderdaad is). Ik hoop dat dit je een beetje informeert over je keuzes. Verdere informatie kan je online wel vinden. Verder wil ik wel zeggen dat ik uit persoonlijke ervaring weet hoe vervelend een rechtszaak is, en wat voor langdurige negatieve effecten het kan hebben op de relaties binnen de familie. Dus weet dat dit een grote stap is om te ondernemen. Dit gezegd hebbende, als dit iets is waar jij gellukig van wordt, dan kan het nog steeds een goede stap zijn. Veel sterkte en wijsheid gewenst!

0

📝 Geef zelf antwoord op deze vraag

Deel hier jouw ervaring, tips en adviezen!

respond to letter