Logo Villa pinedo small

Verhuizen

Anoniem, 13 jaar

Mijn woonsituatie
hoi, mijn ouders zijn nu anderhalf jaar gescheiden en mijn vader had het huis "gekregen" en dus ik bleef er wonen . Maar mijn moeder ging met haar vriend (nu haar man) naar Noord-Brabant , terwijl wij in Overijssel wonen . Ik zit nu echt al heel lang te twijfelen of ik met mijn moeder wil wonen , maar ik durf het mijn vader niet te vertellen. En sws ben ik al niet goed bezig met school ens. Dus zit ik echt te twijfelen . Iemand advies hoe je je vader verteld dat je bij je moeder wilt wonen ?
OF

Reacties (3)

Aron

bijna 11 jaar geleden

Hallo anoniem, Bedankt voor jouw berichtje op ons forum! Zoals ik lees vind je het erg moeilijk om jouw vader te vertellen dat je liever bij jouw moeder wilt gaan wonen. Het is heel begrijpelijk dat je het erg moeilijk vindt om dit tegen jouw vader te vertellen, het is ook niet niets om zoiets te vertellen, dat is een heel grote stap! Het beste kun jij eerlijk tegen jouw vader vertellen dat je liever bij jouw moeder gaat wonen. Ga even rustig om de tafel zitten en neem de tijd om te zeggen wat jij graag wilt zeggen. Dit is natuurlijk een erg moeilijk gesprek, daarom zijn er gelukkig ook nog andere oplossingen. Je kunt bijvoorbeeld ook een brief schrijven aan jouw vader. In deze brief kun je dan schrijven wat je eigenlijk in het gesprek had willen zeggen. Je kunt deze brief dan aan jouw vader geven. Het voordeel hiervan is dat je het niet hoeft te vertellen, dat is ook vaak het lastigste. Je zou ook eens kunnen proberen telefonisch of op een andere manier even contact te leggen met jouw moeder. Vertel haar eens van de situatie, misschien weet zij wel een heel goede oplossing, of wil zij samen met jouw het gesprek met jouw vader doen. Vanaf jouw twaalfde levensjaar kun je ook invloed uitoefenen in waar jij wilt wonen, maar je kunt niet volledig bepalen waar jij wilt wonen. Je kunt een brief aan de rechter schrijven door hierin te vertellen dat jij graag bij jouw moeder wilt wonen. Meer informatie kun je in het volgende filmpje zien: https://www.youtube.com/watch?v=rCD7ysWVl9c&feature=youtu.be Groetjes, Aron

0

Charlotte

bijna 11 jaar geleden

Hoi Anoniem, allereerst natuurlijk bedankt dat je dit met wilde delen met ons. Het klinkt best wel heftig eigenlijk, ervaar je dat zelf ook zo? Een scheiding die anderhalf jaar geleden is, is eigenlijk best nog wel vers. Ik kan begrijpen dat je het daar misschien stiekem nog best een moeilijk mee hebt. Zou dat ook de reden kunnen zijn dat het op school momenteel niet zo goed gaat? Ik begrijp uit je verhaal dat je nu bij je vader woont in Overijssel en dat je moeder in Noord-Brabant woont, dat is wel echt heel ver van elkaar af! Kom je vaak bij je moeder in Noord-Brabant, in de weekenden bijvoorbeeld? En heb je daar misschien ook vrienden waar je terecht kan? Wanneer je bijvoorbeeld bij je moeder wil gaan wonen, zou het fijn zijn als je wat zachter 'landt'. Met vrienden om je heen en een leuke school bijvoorbeeld. Heb je daar al over nagedacht misschien? Naar welke school je zou willen, als je bij je moeder wil gaan wonen? Wat betreft het gesprek samen met je vader, zou ik dat persoonlijk proberen om rustig aan te pakken. Probeer je vader te vertellen dat je het stiekem best wel moeilijk vindt dat je ouders ver uit elkaar wonen, en dat je eigenlijk het liefst op dit moment bij je moeder wil wonen. Misschien is een nieuwe regeling handig voor jullie allemaal? Dat je in de zomervakantie een paar weekjes bij je moeder verblijft om het echt te proberen? En als het goed gaat dat je dan telkens beetje bij beetje langer kan blijven? Ik denk dat deze rustige stappen jouw vader helpen bij het idee dat jij straks niet meer daar woont, en voor jou natuurlijk om te wennen. Probeer te ontdekken wat voor jouw ontwikkeling het beste zou zijn. Het zou tenslotte zonde zijn als je je school niet goed afmaakt door deze problemen. Ik wens je heel veel succes Anoniem, laat vooral weten wanneer er iets in je situatie verandert en hoe het gesprek met je vader ging. Ik wens je onwijs veel succes toe! Je bent altijd welkom hier op Villa Pinedo. Veel liefs,

0

Dara

bijna 11 jaar geleden

Inderdaad begrijpelijk dat zo’n situatie lastig voor je is, probeer wel bij jezelf te blijven; jij bent immers niet verantwoordelijk voor het geluk van de ouders. Ik zou je sterk adviseren om er met iemand over te praten, iemand neutraal, iemand die er voor jou is. Een aanrader is ommet de vertrouwenspersoon op school te praten. Dit is iemand waarbij al je verhalen veilig zijn en die er is om jou te helpen. Verder is het waarschijnlijk zo dat de situatie invloed heeft op je school prestaties. Dit is lastig maar hierbij kan je ook geholpen worden. Voor mij maakte het een groot verschil dat ik de steun had van de mensen op school, dat het begrepen werdt als mijn boeken bij de andere ouders lagen, en dat het geaccepteerd werdt dat ik soms met alle wil in de wereld gewoon niet kon leren vanwege de situatie thuis. De vertrouwenspersoon kan je dus ook helpen om op school een beetje beter te navigeren. Met wie je ook praat, denk in dit gesprek goed na over wat jij wilt en waar jij blij van zou worden. Door een beetje heen en weer te praten kom je dit vaak beter achter. Als je gevonden hebt wat jij wilt, en je hier zeker over bent, dan is dat wat je moet proberen te regelen. En de laatste stap is dan om het te bespreken met je vader. Bedenk een manier waarin jij het fijn vind om het hier met je vader over te hebben, face-to-face, of eerst een brief; doe waar jij je het fijnst bij voelt (maar het is wel handig als een deel in een gesprek plaats vindt, voor je vader). Benadruk hier dat je hem niet in de steek laat, maar dat je dit doet voor je eigen geluk. Dat je hem niet kwijt wilt, dat is namelijk waar hij bang voor zal zijn. Vergeet niet dat hij van je houdt en dus ook het beste voor jou wilt. Veel sterkte toegewenst

0

πŸ“ Geef zelf antwoord op deze vraag

Deel hier jouw ervaring, tips en adviezen!

respond to letter